خبرگزاري رسمي مصر (منا) گزارش داد، كميسيون امور حزبي مصر با تاسيس حزب آزادي و عدالت، شاخه سياسي حزب اخوانالمسلمين موافقت کرده است.

شورای مشورتی حزب اخوان‌المسلمین همچنین اعلام کرد، شاخه سیاسی این حزب یک ماه پس از آن تشکیل شده است که اخوان‌المسلمین از عضویت ۹ هزار نفر در این حزب خبر داد.

شاخه سیاسی حزب اخوان‌المسلمین قرار است در انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر مصر برای کسب نیمی از کرسی‌های پارلمان با دیگر احزاب این کشور رقابت کند.

حزب اخوان‌المسلمین نخست در سال ۱۹۲۸ میلادی تاسیس و فعالیت آن از سال ۱۹۵۴ میلادی رسما ممنوع شد.

به موجب قانون اساسی مصر، تشکیل احزاب براساس مذهب، طبقه اجتماعی و ناحیه‌گرایی ممنوع است.

نامزدهای مستقل اخوان‌المسلمین در انتخابات سراسری سال ۲۰۰۵ نیز حدود یک پنجم کرسی‌های مجلس عوام را به خود اختصاص داده بودند.

این تحولات پس از گذشت چهار ماه از انقلاب مردمی مصر که به دوران حوکت حسنی مبارک دیکتاتور سابق این کشور خاتمه داد در حال وقوع است.

رژیم مبارک با حمایت‌های امریکا، با بستن مرز رفح به روی فلسطینیان نوار غزه و تنگ‌تر کردن حلقه محاصره این منطقه از سال ۲۰۰۷ که جنبش حماس کنترل غزه را در اختیار گرفت، عمدتا به تامین منافع رژیم اسرائیل می‌پرداخت.

دولت موقت مصر در اواخر ماه مه با بازگشایی موقتی گذرگاه مرزی رفح اعلام کرد که این گذرگاه، در حال آمادگی برای بازگشایی دائمی است که این امر امکان ورود کالا و مردم به نوار غزه و بالعکس را فراهم خواهد ساخت.

گفتني است، حزب اخوانالمسلمين اخيرا از شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر خواسته است تا اقدامات فوري را به منظور شکست حصر غزه اتخاذ کند.