شرط آمریکا برای تعامل با دولت فلسطین

به گزارش افکارنیوز، «جن ساکی» در واکنش به اخبار مربوط به اینکه دولت «باراک اوباما» آماده تعامل با دولت وحدت ملی فلسطین به شرط به رسمیت شناختن اصول کمیته چهارجانبه است، گفت: موضع دولت آمریکا دائما بستگی به طرح‌هایی داشته که بایستی هر دولت فلسطینی اتخاذ نماید و روشن است که سخن گفتن در این باره در حال حاضر زود است زیرا هنوز بیانیه ای درباره تشکیل دولت فلسطین صادر نشده و چارچوب تشکیل دولت نیز هنوز تکمیل نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در دیدار اخیر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در لندن به این موضوع پرداخته شد، اظهار داشت: ما درباره دیدار کری و عباس بیانیه صادر کردیم و در آن آمده بود که دو طرف به بررسی تعدادی از مسائل مربوط به تحولات اخیر پرداختند؛ اگر عباس تحولات جدیدی را به ما ابلاغ نماید هرگز این مسئله غافلگیر کننده نخواهد بود.

ساکی همچنین گفت که هر دولت آتی فلسطین باید خشونت را کنار گذاشته و اسرائیل را به رسمیت بشناسد و به همه توافقنامه های قبلی و کنونی امضا شده بین تشکیلات خودگردان و اسرائیل پایبند باشد.

این در حالی است که روز گذشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص به نقل از یک مقام برجسته در دولت آمریکا نوشت: تا زمانیکه برنامه دولت آینده فلسطین به شرایط کمیته چهارجانبه پایبند باشد این برای آمریکا کافی است.

وی افزود: ما یک دولت فلسطینی می خواهیم که به این اصول پایبند باشد، درباره چگونگی اقدام آنها به تشکیل این دولت نیز ما این توانایی را نداریم که برای فلسطینیان تشکیل این دولت را هماهنگ کنیم. ما نمی توانیم به هر یک از اعضای این دولت رهنمود بدهیم.