تروریستهای داعش چگونه موصل را تصرف کردند؟
گروه بین الملل

- از شب گذشته تاکنون نیروهای گروه تروریستی داعش توانسته اند بیشتر شهرهای استان نینوا در عراق را به تصرف خود در آورده و کنترل مراکز دولتی، ایستگاههای رادیو و تلویزیون و فرودگاه موصل را ینز در دست بگیرند. این حجم عظیم مبارزه با نیروهای دولتی عراق تاکنون در هیچ موردی از اتفاقات عراق دیده نشده بود و در آخرین مورد ارتش عراق توانست با حضور به موقع خود رد شهر سامرا جلوی تصرف این شهر توسط اعضای این گروه تروریستی را بگیرد.

به گزارشافکارنیوز، با این حال این گروه به صورت سریعی شهرهای عراق را یکی یکی می پیماید و توانسته استان شمالی این کشور را به طور کامل به تصرف خود درآورد. از شب گذشته تاکنون بسیاری از نیروهای دولتی و همچنین مردم این مناطق از این شهرها گریخته اند و هنوز اثری از نیروهای ویژه ارتش برای مبارزه با این افراد دیده نمیشود.

به گزارش افکار نیوز، علی محمود مقام رسانه ای نینوا درباره چگونگی درگیریها و سلاحهایی که داعش برای تصرف شهرموصل از آنها استفاده کرده به الجزیره گفت: شورشیان مسلح به مسلسل بوده و به سمت ساختمانهای دولتی راکت پرتاب می کردند. محمود در ادامه افزود: آنها نیمه شب حمله کردند و در ساختمان دولتی تنها نگهبان حضور داشت که اعضا این گروه توانستند با سلاحهای خود بر او غلبه کنند.

او همچنین تایید کرد که نیروهای نظامی و انتظامی که در موصل حضور داشتند با حمله شبانه گروه داعش به این شهر، ناپدید شدند. بسیاری از این افراد در درگیری با داعش کشته و شده و عده ای که زنده مانده بودند، از محل درگیری گریخته اند.


مناطق تحت تصرف داعش

محمود همچنین بیان کرد که اصیل النجیفی استاندار نینوا در یک مهمانخانه در نزدیکی محل درگیریها بود اما باشروع درگیریها توانست به موقع از مهلکه جان سالم به در ببرد. اصیل نجیفی برادر رییس مجلس عراق است و بیان کرده که برادرش طی دو روز گذشته بارها از دولت آمریکا خواستار کمک به عراق برای مبارزه با تروریسم در این کشور شده است. نجیفی افزود: ما از گروه پیشمرگان کرد عراق نیز خواستیم که به استان نینوا کمک کنند اما دولت مستقل کردستان عراق هیچ پاسخی به درخواست کمک مسئولان استان نینوا نداده است.

به گزارش الجزیره، مقام های دولتی می گویند که گروه داعش توانسته شهرهای استان نینوا را یکی یکی از دست نیروهای دولتی درآورد و در جدیدترین اقدام به یک زندان یورش برده و توانسته حدود ۱۸-۰۰ زندانی را آزاد کند. با این حال این گروه در حساب توئیتری خود بیان کرده که تعداد زندانیان در شهرهای مختلف نینوا که آزاد شدهاند، به بیش از ۳ هزار نفر رسیده است.

یک مقام وزارت کشور عراق نیز بیان کرد که استان نینوا و شهر موصل از کنترل نیروهای دولتی به کلی بیرون آمده و مردم از چند رزو قبل در حال فرار از این شهر ها هستند.

رسانه های ترکیه گزارش داده اند که ۲۸ راننده کامیون ترک تبار نیز در این درگیریها به گروگان گرفته شده اند .