بودجه سلاح کشتار جمعی اسرائیل فاش شد

به گزارشافکارنیوز،روزنامه القدس العربی نوشت: اسرائیل با اعلام اینکه بودجه نظامی را در سال آینده ۱۳ درصد افزایش می‌دهد اعلام کرد که بخشی از افزایش بودجه به وسایل خاص یا همان سلاح کشتار جمعی اختصاص می‌یابد.

با این میزان افزایش، بودجه سامانه اتمی اسرائیل از آمریکا و انگلیس پیشی می‌گیرد.

در این میان گابی اشکنازی رئیس ستاد ارتش اسرائیل تاکید کرد که باید از دستیابی ایران به توان توسع سلاح اتمی جلوگیری کرد.

اما رادیو سراسری اسرائیل نیز اعلام کرد که بودجه وسایل خاص در چارچوب افزایش ۱۳ درصد بودجه ارتش برای سال آینده جا داشته و ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون شیکل خواهد رسید(هر دلار برابر است با ۳.۴۵ شیکل).

بنا بر اعلام این منبع پرفسور افنیر کوهین کارشناس مسائل اتمی اسرائیل نیز اعلام کرد که منظور از اصطلاح وسایل خاص، همان سلاح کشتار جمعی است و نسبت افزایش بودجه این بخش به کل بودجه ارتش، بسیار بیشتر از بودجه سامانه اتمی آمریکا و انگلیس است.

رادیو اسرائیل دلیل فاش کردن این موضوع را که معمولا کاملا محرمانه باقی می‌ماند، اختلاف شدید بین ارتش و وزارت دارائی اسرائیل عنوان کرد.

این در حالی است که اسرائیل در اختیار داشتن سلاح کشتار جمعی را کتمان می‌کند اما گزارش‌های موجود حاکی از این است که این نوع سلاح را در اختیار داشته و در نیروگاه دیمونا تولید می‌کند.

تاکنون سابقه نداشته که اسرائیل اخباری در مورد مهمات اتمی یا بودجه اختصاصی به آن را فاش کند.

نکته قابل ملاحظه اینکه اسرائیل همواره از پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح کشتار جمعی سرباز زده و با حمایت آمریکا با موضوع منطقه خاورمیانه بدون سلاح کشتار جمعی و سلاح اتمی، مخالفت کرده است.

افزایش بودجه نظامی اسرائیل در حالی است که وزارت دارائی اسرائیل در چارچوب جبران کسر بودجه در تلاش برای کاهش بودجه نظامی است اما وزارت دارائی با مخالفت فرماندهان ارتش روبه رو شده تا جایی که آنان اعلام کردند که بسیاری از تمرین‌های نظامی را لغو خواهند کرد.

در همین ارتباط اشکناری در سخنانی در کنفرانس هرتزلیا تاکید کرد که با توجه به تحولات منطقه خاورمیانه که چه بسا موجب بروز بی ثباتی در سراسر آن شود، تل آویو باید هوشیار و آماده باشد.

اما ژنرال گانتس از دیگر مسئولان نظامی اسرائیل نیز اعلام کرد که ارتش اسرائیل به منظور مقابله با تغیرات راهبردی موجود در خاورمیانه در حال اصلاح زیرساخت‌ها و مفاهیم امنیتی خود است.

وی فاش کرد که در پایان ماه جاری میلادی نیروی هوایی به طور کامل تغییر خواهد کرد به گونه‌ای که توان آن به شکل درماتیکی افزایش یابد.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به توان توسعه سلاح اتمی گفت که می‌توان این هدف را بدون توسل به زور محقق ساخت اما گر چاره‌ای به جز این وجود نداشته باشد، باید به آن متوسل شد.

گانتس در خصوص اوضاع سوریه نیز گفت تا زمانی که بشار اسد قدرت را در دست دارد، بحران سوریه به طور واقعی حل و فصل نخواهد شد.

وی حزب الله لبنان را به دست داشتن آشکار در اوضاع سوریه محکوم کرده و گفت هر گونه تغییر در سوریه به ضرر اسرائیل خواهد بود.

وی اما اوضاع سیناء را بهتر از گذشته دانسته و گفت که مصر و اردن باید علیه گروه‌های جهادی که در این منطقه فعالیت دارند، اقدامات جدی انجام دهند.

گانتس با اشاره به اینکه گروه‌های مسلح در غزه به موشک‌های میان برد مجهز شده‌اند، با لحنی تهدید آمیز گفت که غزه به خوبی می‌داند که درگیر شدن با ما به چه قیمتی برای آن تمام خواهد شد، همانطور که حزب الله نیز می‌داند که در صورت تهدید علیه ما، ضربه‌ای به آن خواهیم زد که چند دهه به عقب باز گردد.

گانتس هشدار داد در صورتی که ایران همچنان به تکاپوی توسعه سلاح اتمی ادامه دهد، منطقه خاورمیانه به صحنه رقابت اتمی تبدیل خواهد شد زیرا دولت اتمی ایران نه تنها برای اسرائیل بلکه برای تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی تهدید آمیز خواهد بود.