به گزارش افکارنیوز، خبرگزاری عراقی المسلّه، به گفته ساکنان شهر موصل، بسیاری از فرماندهان گروه تروریستی داعش در این شهر افسران سابق رژیم بعثعراق هستند.

روزنامه العالم نیز به نقل از ساکنان شهر موصل نوشت " هاشم الجماس " سرتیپ سابق ارتش و فرمانده پادگان الغزلانی در زمان رژیم صدام حسین به همراه گروهی از نیروهای وابسته به تشکیلات تروریستی داعش از روز پنجشنبه گذشته حرکت خود را به سوی سامرا آغاز کرده‌اند. همچنین سرلشکر سابق ستاد " ازهر العبیدی " نیز که از افسران سابق رژیم صدام است و نشان افتخار موسوم به " الرافدین " را از دست صدام حسین دریافت کرده است اکنون والی نینوا شده است.

در همین حال یک ناظر امنیتی در عراق گفته است تشکیلات داعش در حقیقت شامل نظامیان و اعضای افراطی ارتش سابق عراق و عناصری از سازمان امنیت رژیم صدام هستند. این منبع که نامش ذکر نشده است افزود " هاشم الجماس " سرتیپ ارتش سابق عراق که اهل موصل است توسط گروههای تروریستی ابتدا به عنوان والی استان نینوا منصوب شده بود اما وی به همراه گروه‌هایی از داعش راهی شهر سامرا شده است. وی خاطر نشان کرد " ازهر العبیدی " نیز از افسران ارشد گارد ریاست جمهوری سابق عراق است.

به گفته این منابع گروه تروریستی داعش که به تازگی " یک شورای نظامی " تشکیل داده، مراکزی را برای جذب داوطلب ایجاد کرده و گروهی از جوانان موصل به این گروه پیوسته‌اند. کارشناسان نظامی اعلام کرده‌اند داعش در تحرکات خود در موصل از تاکتیکی که در فلوجه مورد استفاده قرار داده بود، استفاده کرده است.

گفته می‌شود پیش از ورود گروه داعش به موصل، در این شهر شایعه شد که اعضای داعش که بلند قد و با ریش بلند هستند و کفش های بمب گذاری شده به پا کرده اند به سوی این شهر در حرکت هستند و همه باید فرار کنند زیرا این افراد اگر مشاهده کنند که شکست خواهند خورد، خود را منفجر می‌کنند.