مخالفت ارتش اسرائیل با حمله به ایران

به گزارش فارس، هفتهنامه انگليسي سانديتايمز در گزارشي پشتپرده اختلافات داخلي اخير سران بلندپايه رژيم صهيونيستي درباره موضوعي به نام حمله به تاسيسات هستهاي ايران را فاش كرد و نوشت كه نهاد امنيتي و ارتش اسرائيل تابستان سال گذشته با طرح بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل بشدت مخالفت كردهاند.

از شش ماه گذشته تاکنون که مئیر داگان از منصب خود در سازمان جاسوسی(موساد) خداحافظی کرده است، تاکنون چند بار بشدت با موضوع حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران آشکارا مخالفت کرده و این ایده را احمقانه خوانده است. وی کسی است که در پیش از این دوره‌ی شش ماهه بندرت در رسانه‌ها حاضر می‌شد و سخنی می‌گفت.

ساندی‌تامیز در گزارشی تصریح کرد که نتانیاهو و ایهود باراک[وزیر جنگ اسرائیل] تابستان سال گذشته قصد طرح مسئله حمله به ایران را داشتند ولی سران دستگاه‌های امنیتی با این ایده کاملا مخالفت کردند.

بنا بر اعلام این نشریه انگلیسی، نتانیاهو تابستان گذشته جلسه‌ای با حضور ایهود باراک و سران دستگاه‌های امنیتی برگزار کرد. در این جلسه عاموس یدلین رئیس اطلاعات نظامی، یووال دسکین رئیس[وقت] شاباک[امنیت داخلی]، گابی اشکنازی رئیس[وقت] ستاد مشترک ارتش و مئیر داگان رئیس[وقت] موساد حضور داشتند.

این نشریه به نقل از منبع مطلع خود نوشت که ایهود باراک در اشاره به حمله به ایران جلسه را اینطور آغاز کرد «یا الان یا هیچ وقت». در این جلسه نتانیاهو موضع باراک را تایید و اعلام کرد که ایران بسرعت به سوی تسلیحات اتمی پیش می‌رود. موضوعی که آن را «خطری برای موجودیت کشور اسرائیل» برشمرد.

بنا بر این گزارش، کسی از حاضران جلسه با نظر آخر نتانیاهو مخالفت نکرد ولی اشکنازی در خصوص موضوع حمله، بشدت مخالفت خود را آشکار و اعلام کرد که این اقدام به اسرائیل خسارت هنگفتی وارد می‌کند.

در این گزارش به نقل از اشکنازی اعلام شده است که «هنوز زمان رو کردن سلاح محرمانه در اسرائیل نرسیده است». در مقابل، عاموس یدلین نیز با اعلام مخالفت خود مدعی شده است که احتمال فروپاشی ایران از درون هنوز وجود دارد و بهتر است انتظار بیشتری کشید.

به نوشته ساندی‌تامیز، این جلسه بدون اتخاذ تصمیمی پایان می‌یابد و به محض پایان جلسه اشکنازی اعلام می‌کند که «تا من رئیس ستاد مشترک هستم، هیچ هواپیمایی برای حمله به ایران پرواز نخواهد کرد».

این نشریه در ادامه تصریح کرد که مخالفت اشکنازی سرانجام به قیمت از دست دادن ریاست خود در ستاد مشترک انجامید ولی وی پس این نشست، با شیمون پرز رئیس این رژیم دیدار و وی را متقاعد می‌کند که به ایران حمله نشود. «این امر، منصب اشکنازی را از وی گرفت ولی وی اسرائیل را از جنگی که نیازی بدان نبود، نجات داد».

بنا بر اين گزارش، جنجالي كه اخيرا در پي سخنان مئير داگان درباره عدم حمله به ايران مطرح شد و در مقابل، برخي محافل نزديك به نخست وزير اين رژيم، بشدت با داگان مخالفت كردند، در حقيقت آشكار شدن محتواي اين نشست (در تابستان گذشته) بوده است.