طرح آمریکا برای ایجاد شبکه‌های " سایه "

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمريكايي "نيويوركتايمز "، دولت "باراك اوباما "، رئيسجمهور آمريكا به طور فعال درگير پروسهاي براي ايجاد اينترنت و اتصالات تلفني "سايه " در كشورهاي مخالف است تا از اين طريق ارتباط مخالفان اين كشورها را خارج از شبكههاي نظارتي دولتشان فراهم كند.

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، اقداماتی که آمریکا در زمینه ایجاد شبکه‌های ارتباطی سایه اعمال کرده، عبارتند از حمایت مالی از پروژه‌هایی مانند ایجاد شبکه‌های تلفنی سراسری داخل کشورهای خارجی و طرحی با عنوان " اینترنت در چمدان "، که به کاربران این اجازه را می‌دهد تا با شبکه‌های بی‌سیم مستقل ارتباط برقرار کنند.

طرح " اینترنت در چمدان " که بر اساس گزارش‌های رسیده در یکی از ساختمان‌‌های محرمانه واشنگتن در جریان است، به ایجاد نقاط بی‌سیم مخفی غیر قابل ردیابی در چمدان‌های مسطح کمک می‌کند.

این چمدان سخت‌افزاری قابلیت رد شدن از مرز و انتقال سیگنال‌های بی‌سیم را به یک منطقه وسیع و در نهایت تامین دسترسی محلی به اینترنت جهانی را دارد.

بر اساس اعلام روزنامه نیویورک‌تایمز، برای این پروژه، بودجه‌ای معادل ۲ میلیون دلار، توسط گروهی از هکرها و برنامه‌نویسان اختصاص داده شده است.
سرمایه‌گذاری مالی آمریکا روی این پروژه‌ها در شرایطی انجام می‌شود که این طرح‌های پیشنهادی تحت حمایت " هیلاری کلینتون "، وزیر امور خارجه آمریکا قرار دارند.

این روزنامه به نقل از کلینتون می‌نویسد: " از آنجائیکه ما هر روز شاهد افزایش جمعیت کاربران اینترنتی، تلفن‌های همراه و سایر فناوری‌های ارتباطی هستیم که آنها برای رساندن صدای اعتراضات خود علیه بی‌عدالتی و تلاش برای واقعیت بخشیدن به بلندپروازی‌هایشان، استفاده می‌کنند، بنابراین تمرکز ما برای کمک به مردم در مسیر ارتباط آنها با یکدیگر، جامعه و دولت و جهان است.

بر اساس گزارش این روزنامه، بخشی از پروژه‌های شبکه‌های ارتباطی " سایه " آمریکا، شامل فناوری‌های آمریکایی و بقیه هم شامل استفاده از ابزارهای ارائه‌شده توسط هکرهای اینترنتی عضو جنبش آزادی فناوری است.

وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا، " پنتاگون " ‌، در یکی از جاه‌طلبانه‌ترین اقدامات خود، حداقل مبلغی معادل ۵۰ میلیون دلار را برای ایجاد شبکه‌های تلفنی جایگزین در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌‌اند که هدف آن ممانعت از تلاش طالبان برای قطع ارتباطات تلفن همراه در کشور است.

قطع اینترنت در افغانستان توسط طالبان معمولا بین ساعت ۶ بعدازظهر تا ۶ صبح روز بعد اتفاق می‌افتد؛ یعنی در ساعاتی که طالبان می‌تواند عملیات‌های خود را به دور از آگاهی نیروهای امنیتی محقق کند.

بر اساس اخبار گزارش‌شده، در راستای تحقق این هدف وزارت امور خارجه و پنتاگون، دکل‌های مخابراتی تلفن همراه در پایگاه‌های نظامی حفاظت‌شده در سراسر افغانستان نصب شده‌‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کرده است که وزارت امور خارجه آمریکا در حال حاضر در حال تامین پروژه‌های ایجاد شبکه‌های بی‌سیم مخفی در کشورهایی مانند ایران، سوریه و لیبی را است.
این گزارش براساس مرور اسناد دولت آمریکا، مکاتبات محرمانه دیپلماتیک و منابع این روزنامه نوشته شده است.

دولت آمریکا از قبل برنامه هایی علنی برای کمک به فعالان اینترنتی در کشورهایی مانند ایران و چین داشته است، اما آنچه نیویورک تایمز در گزارش خود فاش می کند عمق و تنوع این برنامه هاست.

آمریکا برای پیش بردن این برنامه ها از مهندسان نظامی، برنامه نویسان جوان، دیپلمات ها و مخالفان حکومت های مخالف در حداقل ۱۰ کشور کمک می گیرد.

به گزارش نيويوركتايمز، وزارت امور خارجه آمريكا تا پايان سال ۲۰۱۱ ميلادي مبلغي معادل ۷۰ ميليون دلار را براي اين پروژهها و فناوريهاي مرتبط با آن سرمايهگذاري خواهد كرد.