شناسایی جاسوس اسرائیلی در مصر

خبرگزاري رسمي مصر (منا) گزارش داده است که جاسوس بازداشت شده "ايلان گرابل" نام دارد که پس از مهاجرت از امريکا به سرزمينهاي اشغالشده فلسطيني، براي سازمان جاسوسي رژيم اسرائيل موساد فعاليت ميکرده است.

گرابل که به گفته برخی منابع تلفظ صحیح نام او گراپل است در تل‌آویو در گردان ۱۰۱ چتربازان اسرائیل خدمت کرده و در تهاجم نظامی سال ۲۰۰۶ رژیم اسرائیل به لبنان حضور داشته و زخمی نیز شده است.

هشام بدوی دادستان عالی مصر دستور بازداشت ۱۵ روزه وی را به منظور انجام تحقیقات و رسیدگی به اتهامات وی از جمله " جاسوسی در مصر با هدف آسیب‌رساندن به منافع اقتصادی و سیاسی " این کشور صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری منا، این جاسوس موساد اندکی پس از آغاز خیزش مردمی ۲۵ ژانویه مصر وارد این کشور شد و خود را یک گزارشگر خارجی معرفی کرد که به منظور پوشش خبری اعتراضات ضددولتی میدان آزادی قاهره وارد این کشور شده است.

این جاسوس اسرائیلی مسئولیت ایجاد بی‌ثباتی و گردآوری مستندات مربوط به تمامی تحولات عمده در مصر را در دوران پس از حسنی مبارک دیکتاتور سابق این کشور بر عهده داشته است.

در همین حال، وزارت خارجه رژیم اسرائیل هرگونه ادعا مبنی بر بازداشت جاسوس این رژیم در قاهره را رد کرده و این اتهام را ادعایی کذب خوانده است.

شبکه دولتی بی‌بی‌سی انگلیس به نقل از یگال پالمور سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل گزارش داده است: " چنین چیزی وجود ندارد، هیچ مامور اسرائیلی در مصر بازداشت نشده است…این گزارش‌ها دروغ است و ما تاکنون هیچ اطلاعاتی دال بر دستگیری یکی از شهروندان اسرائیل از مقامات مصری دریافت نکرده‌ایم. "

نیروهای امنیتی مصری با کمک جوانانی که این جاسوس اسرائیلی به آن‌ها مراجعه کرده بود، وی را بازداشت کردند.

چند ماه پيش نيز سايرت متکل، از اعضاي يگان شناسايي و اکتشاف فرماندهي ارتش اسرائيل، همزمان با اعتراضات ضددولتي مردم مصر در جريان انقلاب مردمي در اين کشور، در مصر دستگير شد.