تغییرات مهم در کابینه جدید سوریه

به گزارش افکارنیوز، منابع رسانه‌ای از نزدیک بودن نهایی شدن انتخاب اعضای جدید کابینه جدید سوریه خبر دادند و اعلام کردند که در این میان وزیر خارجه و معاون اول رئیس جمهور تغییر خواهند کرد.

روزنامه «الرأی الیوم» چاپ لندن، با اعلام این خبر و با بیان اینکه برخی اسامی کابینه جدید به بیرون درز کرده است نوشت: برخی اسامی و تغییرات در دولت و اعضای کابینه جدید سوریه به بیرون درز کرده است و برخی از آنان تقریبا قطعی شده است. در این میان معارضان جایی ندارند اما نام برخی شخصیت‌های مستقل برای برخی وزارتخانه‌ها دیده می‌شود.

از مهم‌ترین این تغییرات، کنار رفتن «ولید المعلم» وزیر خارجه کنونی از این منصب به دلیل بیماری و تعیین وی به معاون اولی رئیس جمهوری به جای «فاروق الشرع» است که گفته میشود بزودی از این منصب کنار گذاشته می‌شود.

بنا بر این گزارش، فیصل مقداد معاون معلم، ‌ وزارت خارجه را بر عهده خواهد گرفت و در کنار وی، نام «بشار الجعفری» نماینده کنونی سوریه در سازمان ملل و «بثینه شعبان» مشاور سیاسی رسانه‌ای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز وجود دارد.

در خصوص وزارت اطلاع‌رسانی، علاوه بر نام «عمران الزعبی» وزیر کنونی، نام «علی عبدالکریم» سفیر کنونی سوریه در لبنان که مدتی مدیر کل رادیو و تلویزیون سوریه بوده است نیز وجود دارد.

گمانه‌زنی‌ها همچنین حکایت از این دارد «حسان النوری» رقیب بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری به احتمال فراوان فرصت خواهد یافت تا برنامه‌های اقتصادی خود را در وزارت اقتصاد اجرایی کند یا اینکه معاون نخست‌وزیر در امور اقتصادی باشد.

در ادمه گمانه‌زنی‌ها آمده است که محمد الشعار در وزارت کشور، و فهد جاسم الفریج در وزارت دفاع باقی خواهند ماند تا موفقیت‌های امنیتی و نظامی خود در سال گذشته را ادامه دهند.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه ۱۳ خردادماه گذشته در سراسر سوریه به جز استان رقه برگزار شد که بر اساس آن بشار اسد در رقابت با دو نامزد دیگر، بیش از ۸۸ درصد آراء را کسب کرد.

قرار است ۱۹ تیرماه بشار اسد سوگند ریاست جمهور ادا کند و دوره هفت ساله ریاست خود را پس از آنکه با حمایت گسترده مردمی قدرت را حفظ کرد، آغاز کند.