افشای اسناد جاسوسی‌ آمریکا از نلسون ماندلا

به گزارشافکارنیوز،گاردین نوشت: اسناد منتشر شده جدید حاکی از جاسوسی پلیس فدرال آمریکا از ارتباطات نلسون ماندلا و کنگره ملی آفریقا(ای‌ان‌سی) و احزاب چپ آمریکا در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ است.

این سند ۳۶ صفحه‌ای حاکی از ادامه جاسوسی ماموران فدرال آمریکا و کنترل ارتباطات میان ماندلا و حزب " ای‌ان‌سی " در آمریکا به بهانه مبارزه با تهدید کمونیست برای امنیت ملی این کشور است. این جاسوسی‌ها حتی پس از خروج ماندلا از زندان در فوریه سال ۱۹۹۰ نیز ادامه یافت. این سازمان جلسات میان ماندلا و دیگر رهبران دنیا را زیر نظر داشت و رفت‌و‌آمد اعضای ارشد حزب " ای‌ان‌سی " در سراسر آمریکا را تحت کنترل داشتند. یکی دیگر از این اسناد که زمانی محرمانه به شمار می‌رفت حاوی ضبط دیداری در نامیبیا یک ماه پس از آزادی ماندلا از زندان و دیدار وی با رئیس‌جمهور یوگوسلاوی است.

جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از مقامات بلندپایه دیگر کشورها انتقاد بسیاری از رهبران دنیا را به همراه داشته است. اقدام این سازمان‌ها در جاسوسی در کشوری مانند آلمان باعثشد که برلین یکی از دیپلمات‌های آمریکایی را به اتهام جاسوسی از این کشور اخراج کند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان سرانجام پس از ماه‌ها سکوت در قبال برنامه های جاسوسی آمریکا ضد این کشور، فعالیت های جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا را مساله‌های جدی و حساس ارزیابی کرده است.

در حالی که کمتر از چند روز از بازداشت یک جاسوس دوجانبه توسط دستگاه های اطلاعاتی آلمان نمی گذرد دولت برلین اعلام کرده است تحقیقات در خصوص مظنون دومی را که از ارتش آلمان برای آمریکا جاسوسی می کرده آغاز کرده است.