به گزارش افکارنیوز، " حمله موشکی مقاومت اسلامی فلسطین به تل آویو " عنوان خبری بود که در سال ۲۰۱۲ بسیاری از کارشناسان نظامی را در جهان و بسیاری از سیاستمداران صهیونیست را شوکه کرد. حماس قلب سرزمین های اشغالی را برای نخستین بار با موشک هدف قرار داده بود.

جریان از این قرار بود که در جریان تهاجم ناجوانمردانه سربازان صهیونیست به باریکه غزه در غالب عملیات " ستون ابر "، گردان های قسام شاخه نظامی حماس قلب رژیم صهیونیستی را با موشک هدف قرار دادند.
در ابتدا، همه شوکه شده بودند که حماس که پیش از این توانسته بود با موشک های برد بسیار کوتاه قسام که نهایت بردشان حدود ۲۰ کیلومتر است، برخی مناطق و شهرک های صهیونیست نشین را هداف قرار دهد، چطور حالا توانسته تل آویو را که در حدود ۸۰ کیلومتری شمال غزه است، با موشکهای خود مورد اصابت قرار دهد.

جنگ ۸ روزه با شکست صهیونیست‌ها تمام شد ولی این سوال همچنان باقی بود تا اینکه مقامات حماس اعلام کردند که با استفاده از راکتی به نام فجر، برای هدف قرار دادن تل آویو استفاده کرده‌اند.
این موشک‌ها باعثشد که اسرائیل گنبد آهنین را کنار گذاشته و به فکر سامانه‌ای جدید باشد که نامش را " رافائل " گذاشت و چند بار هم تست کرد اما این سامانه پس از چند بار تست ناموفق، صهیونیست ها را ناامید کرد.

کسی هنوز از نوع موشک، بردش و کشور سازنده آن نامی نبرده بود، تا اینکه مقامات ایرانی اعلام کردند که این موشک ها ایرانی بوده و جمهوری اسلامی آنها را در اختیار مقاومت اسلامی قرار داده است.

نکته مهم این بود که چطور راکت های شلیک شده به سوی تل آویو، توسط سامانه پدافند موشکی گنبد آهنین شناسایی و قبل از رسیدن به شهرک های صهیونیست نشین، منهدم نشده اند.
البته ناگفته نماند که پیشتر و در جریان جنگ ۳۳ روزه لبنان نیز حزب الله از این راکت ها علیه صهیونیست ها استفاده کرده بود ولی این برای اولین بار است که مقاومت فلسطین از این راکت ها استفاده می کرد.

راکت فجر را بهتر بشناسید
فجر ۵ یک راکت ۳۳۳ میلیمتری با برد حدود ۷۵ متر است که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران تولید انبوه شده است. هم اکنون یگان هایی از نیروی زمینی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این موشک ها مجهز هستند و در رزمایش اخیر نزاجا، چند راکت فجر با موفقیت شلیک شد.
این راکت، نمونه ارتقا یافته راکت فجر ۳ است که برد آن حدود ۴۰ کیلومتر است. کلاهک انفجاری فجر ۳، حدود ۴۵ کیلوگرم مواد منفجره حمل میک ند اما کلاهک انفجاری فجر ۵، حدود ۹۰ کیلوگرم است که این نشان دهند ارتقا قدرت انفجاری این راکت است.

راکت فجر۵ در حال شلیک از لانچر ۴تایی

فجر ۵، قابلیت حمل توسط کامیون ها را دارد و از لانچرهای ثابت نیز برخوردار است اما غالب فجرهای ایرانی، قابلیت متحرک شدن از طریق نصب لانچرهای ۴تایی روی خودرها را دارا هستند که این خود یک قابلیت مضاعف برای این راکت هاست.

این راکت که به تازگی جدیدترین نسل آن نیز در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای هوافضای سپاه رونمایی شد، از سوخت جامد بهر برده و با سرعت بالا به سوی اهداف حرکت می کند.
نمونه جدید این راکت که بیشتر شبیه یک موشک دارای موتور است، ولی هنوز مشخص نیست که آیا تکنولوژی و یا نمونه هایی از این موشک نیز در اختیار مقاومت فلسطین یا حزب الله لبنان نیز قرار داده شده یا خیر ولی حماس، پیش از آغاز تهاجم اخیر رژیم صهیونیستی به غزه، از نوعی موشک جدید خود با نام " فجر جدید " رونمایی کرد که هیچ اطلاعاتی به غیر از یک فیلم از آن منتشر نشده است.

دو سال بعد و تهاجم اخیر اسرائیل به غزه
چندی پیش بود که صهیونیست ها به بهانه کشته شدن چند شهرک نشین صهیونیست، باریکه غزه را آماج حملات خود قرار داد تا به اصطلاح، انتقام خون چند شهرک نشین خود را بگیرد، شهرک نشینانی که حتی خود صهیونیست‌ها هم می گویند که هنوز قطعی نیست که آنها توسط فلسطینیان کشته شده اند.
با شدت گیری حملات جنگنده های صهیونیست ها به نوار غزه، حماس هم پاسخ های موشک خود را آغاز کرد و در اولین گام، بندر حیفا را هدف قرار داد. این برای اولین بار در طول شکل گیری مقاومت در فلسطین بود که رزمندگان موفق شده بودند که حیفا را با موشک هدف قرار دهند.

طبق گزارش رسانه های فلسطینی و منطقه ای، حیفا توسط موشک های M۷۵ و فجر هدف قرار گرفته بود و دوباره گنبد آهنین نتوانسته بود این موشک ها را شناسایی و منهدم کند.

لانچر ۴ تایی راکت فجر ۵

حالا چند روزی از تهاجم رژیم اشغالگر قدس به غزه می گذرد، و صهیونیست ها چند روزی است که از حمله زمینی اما محدود به غزه سخن می گویند اما حماس همچنان مواضع صهیونیست ها را در مناطق مهمی از جمله اشدود، تل آویو، حیفا، عسقلان و … را هدف قرار می د هد.
بی شک یکی از مهمترین علل ناکامی صهیونیست ها در حمله زمینی به غزه و البته حمله چندین باره و ناکامی همیشگی در اشغال این منطقه، موشک هایی است که به سوی شهرهای صهیونیست نشین اصابت می کند.