واکنش اوباما به سقوط هواپیمای مالزیایی

به گزارش افکارنیوز، بخش اطلاع رسانی امور اضطراری اوکراین ضمن تایید کشته شدن ۱۲۱ مسافر هواپیمای ام‌اچ ۱۷ مالزی در شرق دونتسک اعلام کرد که این هواپیما از آمستردام عازم کوالالامپور پایتخت مالزی بود.

بر این اساس ۹۵ امدادگر و ۱۸ دستگاه خودرو در حال جستجوی محل سقوط این هواپیما بوده و خلبان این هواپیما تا پیش از سقوط هیچ مورد غیرعادی را گزارش نکرده بود.

در همین رابطه ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهوری روسیه امروز جمعه در تماس تلفنی با مارک روت نخست‌ وزیر هلند، اوکراین را به دلیل حمله به شهرهای شرقی مقصر خواند و بر لزوم انجام تحقیقات جامع و بی‌ طرفانه در مورد حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین و همچنین پایان فوری بحران در این کشور از طریق روشهای مسالمت‌ آمیز تاکید کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید کرد در صورتیکه حملات ارتش اوکراین به مناطق شرقی این کشور افزایش نمی یافت، هواپیمای مالزیایی هرگز سقوط نمی کرد.

از سوی دیگر ۱۰۰ نفر از کارکنان سازمان بهداشت جهانی، محققان علوم پزشکی، پزشکان و محققان برجسته در زمینه مبارزه با ایدز از جمله قربانیان حادثه سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین بوده که قصد شرکت در بیستمین کنفرانس بین‌ المللی ایدز ملبورن را داشتند.

همزمان با طرح اتهامات علیه استقلال‌ طلبان اوکراین در زمینه سقوط این هواپیما، استقلال‌ طلبان اعلام کردند که برد تسلیحاتشان به ارتفاع پرواز هواپیماهای تجاری نمی‌ رسد.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز با تاکید بر لزوم شناسایی هویت مسافران و اینکه آیا شهروندان آمریکایی در میان سرنشینان بوده اند یا خیر، سقوط این هواپیما را یک تراژدی وحشتناک خواند.