۱۰۰ محقق تراز اول در میان قربانیان سقوط هواپیمای اوکراین

به گزارش افکارنیوز، یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی پنج‌شنبه شب در مناطق شرقی اوکراین سقوط کرد. این منطقه که در ماه‌های اخیر صحنه درگیری‌های خونبار استقلال‌طلبانه بوده، با سقوط این هواپیما بار دیگر در صدر اخبار دنیا قرار گرفته است.

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که هواپیمای پرواز «ام‌اچ ۱۷» که با ۲۹۸ سرنشین از آمستردام(هلند) عازم کوالالامپور(مالزی) بود، توسط موشک یا سانه‌های دفاع هوایی هدف قرار گرفت و منفجر شد.

دولت اوکراین لحظاتی پس از انتشار خبر سقوط هواپیما استقلال‌طلب‌ها را مقصر این حادثه معرفی کرد. در مقابل استقلال‌طلبان نیز می‌گویند تسلیحات آن‌ها قادر به زدن اهدافی در ارتفاع پرواز هواپیماهای تجاری نیست. همچنین گزارش‌های تائیدنشده‌ای از تعقیب هواپیما توسط دو جنگنده و همچنین قفل شدن سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین روی این هواپیما، منتشر شده است.

مسئولان جمهوری خودخوانده خلق دونتسک روز جمعه با حضور کارشناسان در محل حادثه و بررسی دلایل سقوط موافقت کردند. تاکنون دو جعبه سیاه هواپیما کشف شده است. گفته می‌شود خلبان هواپیما تا پیش از سقوط، هیچ مورد غیرعادی را گزارش نکرده است.

این دومین هواپیمای خطوط هوایی مالزی است که در سال جاری دچار سانحه می‌شود. سرنوشت هواپیمای پرواز شماره «ام‌اچ ۳۷۰» که در ماه مارس با ۲۳۹ مسافر به طور اسرارآمیزی از صفحه رادارها محو شد، همچنان نامشخص است و هیچ ردی از آن پیدا نشده است.

در ادامه سرخط خبرهای مربوط به تراژدی سقوط هواپیمای پرواز شماره «ام‌اچ ۱۷» آمده است.



۱۳:۲۰ بخش اطلاع رسانی امور اضطراری اوکراین اعلام کرد تاکنون ۱۲۱ جسد از میان لاشه هواپیما بیرون کشیده شده و مرگ آن‌ها رسما تائید شده است. پرواز «ام‌اچ ۱۷» ۲۹۸ سرنشین داشته است.

۱۳:۱۹ مقام‌های آژانس هواپیمایی روسیه بر این باورند که نیروهای دولتی اوکراینی قصد هدف قرار دادن هواپیمای حامل «ولادیمیر پوتین»، رییس جمهور روسیه را داشته‌اند و در واقع هدف اول هواپیمای حامل وی بوده است که به اشتباه هواپیمای مالزیایی مورد اصابت موشک قرار گرفته است.

۱۲:۳۴ «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با «مارک روت» نخست‌وزیر هلند، خواستار انجام تحقیقات «جامع و بی‌طرفانه» در مورد حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین شد.

۱۲:۱۲ مسئولان سازمان هوایی اوکراین روز جمعه آسمان مناطق شرقی این کشور را به روی پروازها بستند. پیشتر چندین شرکت هواپیمایی بین‌المللی اعلام کرده بودند که پرواز بر فراز این مناطق را متوقف می‌کنند.

۱۱:۲۲ ۱۰۰ محقق مبارزه با ایدز در میان قربانیان / بیش از ۱۰۰ نفر از قربانیان حادثه سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین، محققان تراز اول در زمینه مبارزه با ایدز هستند که در برای شرکت در نشستی بین‌المللی راهی ملبورن بوده‌اند.

۱۱:۰۴ کشف دومین جعبه سیاه / فیلمبردار خبرگزاری رویترز که در شرق اوکراین به سر می‌برد، گزارش داده است که دومین جعبه سیاه هواپیما، پیدا شده است. جعبه سیاه دیگر را استقلال‌طلبان دیشب پیدا کرده بودند.

۱۰:۳۷ مأموران اف‌بی‌آی در راه اوکراین / شبکه ای‌بی‌سی آمریکا به نقل از یک مقام ارشد این کشور گزارش داد که ماموران اف‌بی‌آی برای کمک به بررسی دلایل حادثه سقوط هواپیمای مالزی، به اوکراین سفر می‌کنند.



۰۸:۴۹ شورای امنیت سازمان ملل صبح جمعه برای بررسی سقوط هواپیمای مالزی در مرز اوکراین و روسیه تشکیل جلسه می‌دهد.

۰۸:۰۹ آمریکا خواستار تحقیق فوری شد / کاخ سفید در بیانیه‌ای خواستار انجام تحقیقات کامل و فوری درباره هواپیمای مسافربری مالزی شد که روز پنجشنبه در مرز اوکراین و روسیه سقوط کرد.

۰۱:۲۶ پوتین کی‌یف را مسئول سقوط هواپیما دانست / «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه می‌گوید که اگر ارتش اوکراین حملات خود به مناطق شرقی این کشور را تشدید نمی‌کرد، هواپیمای مالزیایی هیچ‌گاه سقوط نمی‌کرد.

۰۱:۰۶ آمریکا و مالزی معتقدند هواپیما با موشک سرنگون شده / معاون رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر مالزی در سخنرانی‌های جداگانه‌ای مدعی شدند هواپیمای مسافربری مالزی با ۲۹۵ سرنشین بر اثر شلیک موشک زمین به هوا سرنگون شده است.

۰۰:۴۳ انگلیس برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت درخصوص سقوط هواپیمای مالزی در شرق اوکراین را خواستار شد.