اتهام آمریکا به روسیه درباره هواپیمای مالزی

به گزارش افکارنیوز، شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه در نشست فوق العاده خود خواستار تحقیق بین‌المللی مستقل، جامع و کامل درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی با ۲۹۸ مسافر بر فراز اوکراین شد و از همه طرف ها خواست تا به بازرسان اجازه دسترسی به محل حادثه را بدهند.

همچنین در بیانیه‌ای که به اتفاق آرا مورد موافقت قرار گرفت شورای امنیت خواستار " پاسخگویی مناسب " درباره این حادثه شد.

انگلیس پیش نویس بیانیه کوتاهی را روز پنجشنبه ارائه داد و امیدوار بود که ۱۵ عضو شورای امیت این پیش نویس را امضا کنند اما روسیه پیش از اعلام موافقت خود با این پیش نویس خواستار زمان بیشتری شد.

دو مقام آمریکایی گفتند که واشنگتن به شدت مظنون است که هواپیمای ۷۷۷ بوئینگ مالزی با موشک جدایی طلبان اوکراینی، سرنگون شده است.

درخواست برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل پس از سرنگونی روز چهارشنبه جنگنده اوکراینی و سقوط هواپیمای مسافربری مالزی با ۲۹۸ مسافر برگزار شد.

" لیو تونگ " درباره سرنگون شدن هواپیمای مالزیایی بوسیله شلیک موشک گفت: این موضوع باید تایید شود. این برخلاف قوانین بین‌المللی و اهانت به نجابت انسانی است.

" بان کی مون " دبیر کل سازمان ملل نیز گفت: این کاملا واضح است که تحقیق بین المللی درباره این حادثه، ضرورتی کامل و شفاف است.

از سوی دیگر، یک مرکز کنترل ترافیک هوایی اعلام کرد هواپیمای مالزیایی که در اوکراین سقوط کرد، پیش از هدف قرار گرفتن توسط دو جنگنده اوکراینی تعیقب شده است.

مشاور وزارت کشور اوکراین همچنین گفت که این هواپیما توسط سامانه‌های دفاعی سرنگون شده است.

در حالی که مقامات اوکراینی سعی دارند انگشت اتهام را به سوی استقلال طلبان مورد حمایت روسیه بگیرند، رئیس جمهور روسیه کی‌یف را مسئول سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزی دانست و گفت که این هواپیما در اوکراین ساقط شده است.

همچنین " سامانتا پاور " نماینده آمریکا در سازمان ملل طی سخنانی گفت که جدایی طلبان اوکراین به تنهایی نمی توانسته‌اند هواپیمای مالزی را سرنگون کنند و به آنها در سرنگونی این هواپیما کمک شده است.

وی افزود که این تراژدی تنها فوریت این موضوع را تاکید می کند که روسیه باید فورا گام‌هایی برای کاهش تنش‌ها در اوکراین اتخاذ کند.

نماینده آمریکا مدعی شد که احتمالا جدایی طلبان در شرق اوکراین هواپیمای مالزیایی را سرنگون کرده‌اند.

وی گفت: سرنگونی این هواپیما نتیجه حمایت روسیه از جدایی طلبان در شرق اوکراین است.

سامانتا پاور همچنین هشدار داد در صورتی که تنش‌ها از سوی روسیه افزایش یابد، جامعه بین‌الملل تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه در نظر خواهد گرفت.

وی افزود: دولت روسیه با سلاح از جدایی طلبان اوکراینی حمایت می کند و در راستای صلح در این کشور گام بر نمی دارد.

نماینده آمریکا افزود: دست داشتن روسیه در سرنگون شدن هواپیمای مالزیایی بعید نیست. جدایی طلبان اوکراینی سلاحهای زیادی دارند و احتمالا تسلیحاتی که بتوان به کمک آن هواپیما را سرنگون کرد نیز در اختیار داشته باشند.