به گزارش افکارنیوز، روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: مصاحبه های تلویزیونی و بیان دیدگاه های مقامات و کارشناسان اسرائیلی " کُشنده ترین و مخفی ترین سلاح " حماس است، زیرا حماس از طریق این مصاحبه ها و دیدگاه ها، پی می برد که اسرائیل چگونه عملیات نظامی خود را در باریکه غزه مدیریت می کند.



هاآرتص افزود: این سلاح مخفی حماس آنجا به کار می افتد که این گروه مسلح، با پیگیری مطالب رسانه های ما، از عدم آمادگی ارتش اسرائیل برای جنگیدن و در مقابل، آمادگی کامل نیروهای خود(حماس) برای فداکاری باخبر می شود.



به نوشته این روزنامه صهیونیستی، اگر این اعتقاد تحقق یابد، چنین تصوری به وجود خواهد آمد که اسرائیل ضعیف، نازپرورده و خستگی پذیر است و می توان از ناتوانی اسرائیل استفاده کرد و با یک جنگ فرسایشی آن را به آرامی شکستش داد، سپس اسرائیلی ها را دچار ناامیدی کرد و زمینه فرار برخی از اسرائیلی ها به خارج و ایجاد اختلاف بین بقیه آنها را فراهم کرد.



هاآرتص می افزاید: حماس دیگر باید چه کند تا ما دیدگاه های خود را تغییر دهیم؟ شلیک روزانه موشک به سوی تل آویو یا تقویت زیرساخت های نظامی خود، یا قتل و ربودن شهرک نشینان اسرائیلی، یا تعطیلی پروازها به مقصد اسرائیل؛ آیا این همه کافی نیست؟



این روزنامه صهیونیستی در ادامه آورده است: سردرگمی مقامات اسرائیلی باعثسردرگمی ارتش شده است، ارتشی که نمی داند چه باید بکند، زیرا مقامات هر روز اهداف و ادعاهای جدیدی را مطرح می کنند؛ از جمله جلوگیری از شلیک موشک، تخریب تونل ها، دادن درس فراموش نشدنی به حماس، خلع سلاح باریکه غزه و اجبار حماس به پذیرفتن آتش بس. هر روزی که می گذرد، اسرائیل ضعیف تر می شود و بهای خونین جدیدی را می پردازد و روابطش با متحدان خارجی اش تیره می شود.



اما " یائیر کاسپی " کارشناس نظامی اسرائیلی در این باره می گوید: ما در گذشته دو جنگ را برای " پیروز شدن " آغاز کردیم؛ یکی جنگ استقلال و دیگری جنگ شش روزه(اعراب و اسرائیل). اما از زمان پایان جنگ شش روزه برای پیروز شدن نمی جنگیم، بلکه برای اصلاح توافقنامه های آتش بس می جنگیم. اسرائیلی ها قدرت پیروزی را از دست داده اند و فقط پیروزی را " تصور " می کنند.



به باور این کارشناس صهیونیست، رسانه های اسرائیل با اعلام اینکه اسرائیل نمی خواهد باریکه غزه را به کنترل خود درآورَد، به سلاح مخفی حماس تبدیل شده اند.



وی افزود: شاید روزی گزینه ای به جز تصرف باریکه غزه روی میز اسرائیل نباشد و مجبور شود برای مدتی غزه را تصرف کند. می توان غزه را خلع سلاح کرد و بعد به بازسازی آن پرداخت.