پاسخ مسکو به تحریم های غرب

به گزارش افکارنیوز، " ولادیمیر پوتین " با غیر قابل خواندن تحریمهای غرب علیه روسیه، به کابینه خود دستور داد تا پیش نویسی را در پاسخ به این اقدام کشورهای اروپایی آمریکا تهیه کنند.

پوتین در عین حال به مقامات روسیه تاکید کرد که مراقب باشند در تهیه این پیش نویس شهروندان روسی تهدید نشده و منافع آنها به خطر نیفتد.

رئیس جمهور روسیه گفت: استفاده از ابزارهای سیاسی برای فشار بر اقتصاد یک کشور قابل قبول نیست. آنها تمام قواعد و قوانین را زیر پا گذاشته اند.

در هفته گذشته آمریکا و کشورهای اروپایی به بهانه حمایت روسیه از جدایی طلبان اوکراین تحریم هایی را علیه مسکو به اجرا گذاشتند که به نوشته رسانه ها سنگین ترین تحریم های غرب علیه مسکو محسوب می شود.

این تحریم ها شامل ممنوعیت ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و توقیف حسابهای بانکی این افراد در کشورهای عضو این اتحادیه است. نام افراد تازه افزوده شده به این فهرست هنوز اعلام نشده اما به گفته دیپلماتهای اروپایی چند مقام ارشد از حلقه اول اطراف ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از جمله این افراد هستند. این فهرست پیشتر شامل نام ۸۷ فرد و ۱۸ شرکت و نهاد روسی بود.

البته روسیه در روزهای گذشته در واکنش به این تحریم ها واردات کالاهای کشاورزی از لهستان را ممنوع و درباره به کارگیری همین ممنوعیت درباره سایر کشورهای اروپایی هشدار داده بود.

اما پس از دستور شب گذشته پوتین، " دیمیتری مدودف " نخست وزیر روسیه، از احتمال اعمال ممنوعیت برای پروازهای اروپایی در هنگام عبور از آسمان روسیه خبر داد. در صورت اجرای این امر شرکتهای هوایی اروپایی مجبور خواهند بود تا به جای عبور از آسمان روسیه از مسیرهای دیگری مسافران و کالاهای خود را به مقصد برسانند.

بر همین اساس اولین مسیری که به موجب این امر لغو می شود، پروازهای اروپایی به آسیا است که با عبور از سیبری امکان پذیر می شود. گویا شرکت هوایی " ایروفلوت " روسیه سوبسیدهایی را برای شرکت های هوایی اروپایی جهت استفاده از آسمان روسیه در نظر گرفته بود اما با توجه به وجود آمدن این تنش ها، سوبسیدهای در نظرگرفته شده لغو می شود.

در روزهای گذشته شرکت هوایی " دوبرولویت " که زیر نظر ایروفلوت اداره می شود به موجب تحریم های اروپا پروازهای خود را به این قاره لغو کرده بود. مدودف در دیدار با وزیر حمل و نقل روسیه گفت: ما باید درباره پاسخ های خود به تحریم های غرب مشورت کنیم.

بر اساس این گزارش، در صورتیکه روسیه عبور هواپیماهای اروپایی از فراز سیبری را ممنوع کند، هزینه های پرواز از اروپا به آسیا به شدت افزایش می یابند و همین امر می تواند تعداد مشتریان و میزان سوددهی این شرکت ها را به شدت کاهش دهد.

البته باید منتظر ماند و دید که روسیه برای پاسخ به تحریم های غرب به چه ابزاری متوسل می شود. البته مسکو هنوز از موضوع انرژی استفاده نکرده، با توجه به آنکه ۳۰ درصد از نیاز اروپا به انرژی از طریق روسیه تامین می شود در صورتیکه مسکو بخواهد از این اهرم علیه غرب استفاده کند کشورهای اروپایی دچار مشکلات بزرگی می شوند.