تلاش اسرائیل برای تمدید آتش بس

به گزارشافکارنیوز،شبکه خبری فرانس ۲۴ درگزارشی درباره آخرین تحولات نوار غزه و جنگی که حماس و اسرائیل از ۳۰ روز پیش آغاز کرده اند اعلام کرد: اسرائیل اعلام کرده حاضر است آتش بس را تمدید کند اما حماس تاکنون در خصوص هیچ گونه پاسخی نداده اند.

الکساندر بوکچیانتی که برای پوشش خبری رایزنی های سیاسی در قاهره برای پایان دادن به جنگ غزه به این شهر رفته است در این باره می گوید: حماس تاکنون حاضرنشده است به این درخواست اسراییل پاسخ دهد. تنها چیزی که ما از حماس در این باره اطلاع داریم این است که آنها اعلام کرده اند با این درخواست موافق نیستند.

حماس اعلام کرده است برای پاسخگویی درباره تمدید آتش منتظر پاسخ اسرائیل درباره مطالباتش است. مقامات مصری می گویند اسرائیلی ها پاسخ خود را در این خصوص به مقامات حماس داده اند و از قضا اسرائیل با برخی از مفاد و مطالبات مورد درخواست حماس موافقت کرده است. از جمله این موارد که اسرائیل با آن موافقت کرده است می توان به برداشته شدن محاصره غزه، گسترش وسعت ماهیگیری ماهیگیران غزه ای به ۱۲ مایل دریایی و آزادی زندانیان فلسطینی که هنگام آزادی گیلاد شالیت آزاد شدند اما اسرائیل دوباره آنها را بازداشت کرد.

الکساندر بوکچیانتی می گوید: میانجیگرانی از اروپا، در مذاکرات آتش بس حماس و اسرائیل وارد عمل شده اند و به دو طرف فشار وارد می کنند تا آتش بس را قبول کنند و حتی پیشنهادهایی به دو طرف ارائه اند.

وی افزود: فرانسه، آلمان و انگلیس اعزام ناظران اروپایی به گذرگاههای بین غزه و اسرائیل از یکسو، و غزه و مصر از سوی دیگر پیشنهاد کرده اند تا افراد به راحتی بتوانند رفت و آمد داشته باشند و کالا و محصولات مورد نیز مردم غزه از طریق همین گذرگاه تامین شود.
البته چنین امکانی در توافقنامه های پیشین، یعنی قبل از آنکه حماس کنترل حماس را به دست گیرد وجود داشت.

نمایندگان فلسطینی حاضر در قاهره از فرستاده ویژه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به این مذاکرات خواسته اند آمریکا و جامعه بین المللی به ما تضمین دهند اگر توافقنامه ای با اسرائیل درباره تمدید آتش بس امضا شد اسرائیل آن را رعایت کند. زیرا توافقنامه های پیشینی که درباره آتش بس با اسرائیلی به امضا رسید اسرائیل هیچ گاه آنها را رعایت نکرد.