آتش بس ۴۸ ساعته در غزه

به گزارش افکارنیوز، گروه های فلسطینی و اسرائیلی شرکت کننده در مذاکرات اتش بس قاهره بین فلسطینیان و اسرائیلی ها از حصول توافق ۴۸ ساعته خبر دادند.

منابع آگاه عالی رتبه فلسطینی که در این مذاکرات از طرف تشکیلات خودگردان فلسطین مشارکت دارند در این باره اعلام کردند: آتش بس ۴۸ ساعته‌ای آغاز خواهد شد و این آتش بس بعد از مذاکرات امروز بین گروه‌های فلسطینی و اسرائیلی که به صورت غیرمستقیم با میانجیگری مصر در قاهره دنبال می شد، حاصل شده است.
این منابع افزودند: قرار است در این مدت مذاکرات ادامه یابد و اگر در طول این ۴۸ ساعت آتش بس مذاکرات ثمربخش باشند، برای مدت ۴۸ ساعت دیگر آتش بس تمدید شود، تا این که به یک آتش بس دائم و پایدار دو طرف دست یابند.
به گفته منابع فلسطینی شرکت کننده در مذاکرات آتش بس قاهره، در وهله نخست قرار است این مذکرات به صورت فلسطینی - فلسطینی بین گروه‌های فلسطینی دنبال شود، تا آتش بس را رعایت کنند، البته این مذاکرات فلسطینیه فلسطینی در طرح آتش بس مصری گنجانده شده بود. ‎

ژیم صهیونیستی مدعی شد که با ادامه موشک پراکنی گروههای فلسطینی در مذاکرات آتش‌بس قاهره مشارکت نخواهد کرد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در موضع گیری جدید امروز خود اعلام کرد تا زمانی که شلیک‌ها از سوی غزه ادامه داشته باشد، اسرائیل از مذاکرات آتش‌بس اجتناب می‌کند.

این در حالی است که گروه‌های فلسطینی مشارکت کننده در این مذاکرات با تمدید دوباره آتش‌بس ۷۲ ساعته‌ای که صبح جمعه به پایان رسید، مخالفت و تأکید کردند اسرائیل درخواست آنها را از جمله لغو محاصره غزه و ایجاد بندر دریایی نادیده گرفته است.

آتش بس سه روزه بین رژیم صهیونیستی و گروههای فلسطینی که از روز سه شنبه گذشته برقرار شده بود، روز جمعه به پایان رسید و بلافاصله پس از پایان آتش بس رژیم صهیونیستی نیز حملات علیه مناطق غیرنظامی از جمله مناطق مسکونی و مساجد را از سرگرفت. گروههای مقاومت فلسطین نیز در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی شهرک‌های صهیونیست نشین را هدف حملات موشکی خود قرار دادند.

مذاکرات غیرمستقیم آتش بس بین هیات های اسرائیلی و گروههای مقاومت فلسطینی در قاهره در جریان است. یک مقام فلسطینی گفت که مذاکرات آتش بس به دلیل مخالفت اسرائیل با رفع محاصره نوار غزه به شکست خواهد انجامید.

رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا شروط خود را بر گروههای فلسطینی تحمیل کند این در حالی است که گروههای مقاومت این مذاکرات را آخرین فرصت برای موفقیت شانس مذاکرات دانسته و تاکید کرده‌اند که از حقوق مشروع ملت فلسطین از جمله لغو محاصره نوار غزه چشم پوشی نمی‌کنند.

با به شهادت رسیدن ۱۰ فلسطینی پس از پایان آتشبس سهروزه، شمار شهدای فلسطینی در سی و چهارمین روز تجاوز اسرائیل به غزه به ۱۹۱۷ نفر رسید و نزدیک به ۱۰۰۰۰ نفر زخمی شدهاند که بیشتر قربانیان را کودکان، زنان و سالمندان تشکیل میدهند.