اولین موضع مالکی بعد از کناره گیری از قدرت

به گزارش افکارنیوز، نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق دقایقی پس از اعلام کناره گیری خود از قدرت و حمایت از حیدر العبادی، نخست وزیر جدید این کشور تاکید کرد که مسئولیت و وظیفه قانونی من دفاع از میهن و مردم بوده و هست.

وی در ادامه افزود: عراقی که در جهان گوشه نشین بود امروزه به جایگاه منطقه ای و بین المللی خود را بازگشت.

نوری المالکی گفت: من در دفاع از خود به اهرم های قانونی متوسل شدم تا جایی که به چنگ زدن و رها نکردن حکومت متهم شدم.

نخست وزیر سابق عراق تاکید کرد: گرفتن حق به معنی رها نکردن قدرت نیست و من در این مسیر به حکم دادگاه اتحادیه پایبند هستم و این حکم برای من قابل احترام است.

نخست وزیر عراق پس از کناره گیری از قدرت اعلام کرد که از حیدر العبادی، نخست وزیر جدید این کشور حمایت می کند.

نوری المالکی در ادامه به تحولات سوریه و جنگ علیه این کشور نیزاشاره کرد و گفت: هدف از بحران سوریه تنها براندازی نظام نبوده بلکه ایجاد تغییرات و ترسیم نقشه جدید راه در منطقه بوده است.
وی همچنین تاکید کرد که بغداد توانسته است از حملات تروریستی علیه عراق جلوگیری کند.

نوری المالکی نخست وزیر عراق روز چهارشنبه در نطق هفتگی خود گفته بود: تا صدور رای دادگاه فدرال، این دولت به کار خود ادامه خواهد داد.

ظهارات مالکی پس از آن صورت گرفت که فواد معصوم رئیس جمهور عراق حیدرالعبادی نامزد ائتلاف همپیانی را مامور تشکیل کابینه جدید کرده بود، اقدامی که مخالفت ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی را به همراه داشته است. ائتلاف دولت قانون که در انتخابات اخیر این کشور ۹۵ کرسی کسب کرده بود خود را بزرگترین فراکسیون برای تصدی پست نخست وزیری می دانست و از رئیس جمهور عراق خواسته بود که نامزد این ائتلاف را مامور تشکیل کابینه کند.

عبادی بلافاصله پس از این انتخاب، رایزنی با گروههای سیاسی برای تشکیل کابینه جدید را آغاز کرده است.

نوری المالکی در پی رفع نگرانی جریان‌های سیاسی از بروز هرگونه اقدامات تنش آمیز در این کشور، از پلیس و نیروهای امنیتی این کشور خواسته بود که از از ورود به مسائل سیاسی بپرهیزند.

مالکی در نشستی با حضور افسران، فرماندهان ارتش و پلیس به دستگاههای امنیتی این کشور توصیه کرده بود در بحران سیاسی این کشور دخالت نکنند و به وظایف خود پایبند باشند.

این در حالی است که حیدر العبادی یک روز پس از مأمور شدن برای تشکیل کابینه جدید عراق طی سخنانی با هدف حفظ وحدت و اتحاد بین جامعه عراق و همگرایی بیشتر بین ائتلاف فراگیر شیعیان از نوری المالکی نخست وزیر عراق به‌عنوان شریک اصلی در روند آینده سیاسی عراق یاد کرد و گفت: مالکی برادر، یار و شریک اساسی در روند سیاسی باقی خواهد ماند.

وی همچنین از نقش مالکی در امر مبارزه با تروریسم تشکر و قدردانی کرد و گفت: تلاش‌های عظیم نوری مالکی نخست وزیر در راه مبارزه با تروریسم و بازسازی کشور قابل تحسین است.

این در حالی است که آیتالله علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق پیش از این از گروههای سیاسی این کشور خواسته به منظور جلوگیری از بروز تنشهای بیشتر از برگزاری تظاهرات اجتناب کنند.