استقبال جهانی از کناره گیری المالکی

به گزارش افکارنیوز، نوری المالکی نخست وزیر عراق شب گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که به نفع حیدر العبادی مامور تشکیل کابینه از سمت نخست وزیری چشم پوشی می کند.

وی با بیان این مطلب افزود: هیچ سمتی نمی خواهم و از گزینه زور برای جلوگیری از بازگشت به دوران دیکتاتوری پرهیز کردم و من همچنان از عراق و ملت آن دفاع می کنم و این یک مسئولیت و تکلیف است.

مالکی همچنین اعلام کرد از شکایت خود علیه فؤاد معصوم به اتهام نقض قانون اساسی چشم پوشی کرده است.

اقدام نوری المالکی با استقبال جامعه جهانی روبرو شده است. بنا بر اعلام رویترز، شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرد که این اقدام گام مهمی در راستای تشکیل دولت محسوب می شود دولتی که نمایندگان تمام طیف های جامعه عراق را در بر داشته باشد.

روسیا الیوم نیز گزارش داد: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه ای از کناره گیری نوری المالکی از سمت نخست وزیری و حمایت وی از حیدر العبادی استقبال کرد.

وی در این بیانیه ابراز امیدواری کرد که دولت فراگیر در عراق هر چه سریعتر تشکیل شود.

پایگاه خبری المسله نیز اعلام کرد: کاخ سفید اقدام نوری المالکی در حمایت از حیدر العبادی را ستود. " سوزان رایس " مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای گفت: عراقی ها امروز گام بزرگی را در راستای ایجاد وحدت در کشورشان برداشتند.

در ادامه بیانیه گفته شده است: این تحولات، دلگرم کننده است و ما امیدواریم عراق در مسیر جدیدی قرار گیرد و علیه داعش متحد باشند. سوزان رایس خاطرنشان کرد که آمریکا به شراکت واقعی با عراق و ملت آن پایبند است.

جریان اصلاح ملی عراق به رهبری "ابراهیم جعفری" نیز اعلام کرد: چشم پوشی نوری المالکی از نخست وزیری روند تشکیل دولت جدید را آسان تر خواهد کرد. "احمد جمال" در بیانیه ای با اعلام این خبر افزود: جریان اصلاح ملی موضع شجاعانه نوری المالکی را ارج می نهد.