تشدید اعتراضات در «فرگوسن» + تصاویر

به گزارش افکارنیوز، در حالیکه فرماندار و دادستان کل آمریکا خواستار برقراری آرامش در حومه «سنت لوئیس» ایالت میسوری شدند، تظاهرات در فرگوسن شب گذشته بعد از آن تشدید شد که در یک حادثه جداگانه در بعدازظهر روز گذشته، در چند مایلی که «مایکل براون» توسط پلیس کشته شد، یک جوان ۲۳ ساله سیاهپوست آمریکایی نیز توسط مأمور پلیس آمریکا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد.


تیراندازی به این جوان سیاهپوست آمریکایی در حالیکه ظاهراً ارتباطی با قتل براون و اعتراضات حول آن ندارد اما این تیراندازی دوم، این نگرانی را در بین مقامات آمریکایی به وجود آورده است که بر شعله خشم معترضان فرگوسن دامن زده شود.

از طرف دیگر با تشدید اعتراضات در ایالت میسوری، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارش کرد که سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از برنامه پنتاگون مبنی بر تجهیز پلیس آمریکا از جمله پلیس فرگوسن با ادوات نظامی حمایت کرد.

بنابراین گزارش، پنتاگون برای طرح تجهیز نیروهای پلیس آمریکا که از آن با عنوان برنامه ۱۰۳۳ یاد می‌شود تا کنون ۴.۳ میلیارد دلار هزینه کرده است. این برنامه از سال ۱۹۹۷ آغاز شده است و تنها ۴۴۹ میلیون دلار آن در سال ۲۰۱۳ هزینه شده است.


«جان کربی» معاون مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا مدعی شده است که این برنامه به نیروهای پلیس کمک می‌کند که در راستای حفظ امنیت کشور به عملیات مبارزه با موادمخدر و مبارزه با تروریسم بپردازند.

«اریک هولدر» دادستان کل آمریکا به منظور آرام کردن معترضان به قتل مایکل براون، نوجوان ۱۸ ساله سیاهپوست آمریکایی که در حالیکه غیرمسلح بود توسط پلیس آمریکا کشته شد، گفت: تحقیقات ما در خصوص این موضوع کامل و منصفانه و مستقل خواهد بود.


وی در نامه‌ای سرگشاده به مردم ایالت میسوری نوشت: وزارت دادگستری آمریکا همچنان با گذشت زمان زیادی از ۹ آگوست(روزی که براون کشته شد)، در کنار این جامعه خواهد ایستاد. مسوولان شهر در حومه سنت لوئیس، در خانه‌های خود می‌مانند و اجازه می‌دهند که صلح برقرار شود و همچنین اجازه می‌دهند فرایند عدالت مسیر خود را طی کند.

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که به دنبال تشدید اوضاع در فرگوسن، مدارس تا آخر هفته تعطیل شده است اما صبح روز سه‌شنبه، حدود ۱۵۰ معلم این منطقه در اقدامی به خیابان‌های شهر آمدند و شیشه‌های شکسته شده، بطری‌های آب و همچنین بطری گاز اشک‌آور را از خیابان‌ها جمع‌آوری کردند.

اواخر شب گذشته، سه‌شنبه، پلیس بار دیگر به معترضان فرگوسن هشدار دارد که هرچه سریعتر متفرق شوند و سپس به سمت جمعیت معترضان رفت تا تعدادی از آنها را دستگیر کند زیرا آرامش نسبی که در اعتراضات برقرار شده بود، در یازدهمین شب از تظاهرات در فرگوسن تقریباً‌ از بین رفته بود.


خبرگزاری نووستی نیز گزارش کرد که پلس فرگوسن از یک جنگ‌افزارهای مخصوص جنگ‌های خارجی علیه غیرنظامیانی که به کشته شدن نوجوان سیاهپوست آمریکایی معترض بودند و تظاهرات برپا کرده بودند، استفاده می‌کند.


برخی از خبرگزاری‌ها گزارش دادند که اعتراضات شب گذشته در فرگوسن به خشونت کشیده شده است و معترضان به سمت مأموران پلیس بطری آب و ابزارآلات دیگری پرتاب کرده‌اند و ۴۷ نفر نیز دستگیر شده‌اند.

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» گزراش کرد که اعتراضات در فرگوسن، توجه مردم سراسر جهان را به خود جلب کرده است به طوری که طرفدران مسابقه فوتبال آرسنال و بشیکتاش ترکیه در لیگ قهرمانی یوفا در ترکیه پلاکاردهایی را در همدردی با مردم فرگوسن در اعتراض به رفتار خشونت‌امیز پلیس آمریکا با معترضان به دست گرفتند که روی آن خطاب به پلیس نوشته شده بود: تیراندازی نکن.