اولین واکنش نتانیاهو پس از آتش بس

به گزارش افکارنیوز، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی روز چهارشنبه برای اولین بار پس از برقراری آتش‌بس در نوار غزه سخنرانی کرد. در این نشست «موشه یعلون» وزیر جنگ و «بنی گانتز» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم‌صهیونیستی نیز حضور دارد.

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در ابتدای این نشست در پاسخ به انتقادات، مدعی شد که اسرائیل در نبرد غزه، «دستاوردهای نظامی و دیپلماتیک بسیاری» داشته و در مقابل ضربات سختی به حماس وارد شده و این گروه به خواسته‌های خود نرسیده است.

گروه‌های فلسطینی و رژیم‌صهیونیستی روز چهارشنبه بعد از یک ماه مذاکره غیرمستقیم در قاهره، برای برقراری آتش‌بس نامحدود در نوار غزه به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق، گذرگاه‌های مرزی میان نوار غزه و فلسطین اشغالی برای انتقال اقلام غذایی، کمک‌های بشردوستانه و مصالح ساختمانی باز شده و شعاع مجاز ماهیگیری نیز افزایش می‌یابد.

نتانیاهو که پیش از عملیات غزه، هدف از حمله احتمالی به این منطقه را خلع سلاح مقاومت فلسطینی اعلام می‌کرد، در نشست خبری امشب گفت: «هدف از این عملیات وارد آوردن ضربات سخت به حماس و فراهم کردن آرامشی بلندمدت برای اسرائیلی‌ها بود. حماس واقعا ضربات سختی را متحمل شد، اما اینکه آیا به آرامش بلندمدت می‌رسیم یا نه، مشخص نیست. اما ضربه زدن به حماس این شانس را افزایش می‌دهد.»

در جریان عملیات رژیم‌صهیونیستی در نوار غزه بیش از ۲۱۰۰ فلسطینی به شهادت رسیدند که به اذعان سازمان ملل بخش اعظم آن‌ها کودک، زن و غیرنظامی بوده‌اند. ابعاد فاجعه انسانی در غزه به حدی بود که حتی مقامات کشورهای غربی و دبیر کل سازمان ملل را نیز به واکنش واداشت و تظاهرات‌های متعددی را در سرتاسر جهان موجب شد.

با این حال نتانیاهو گفت: «فکر می‌کنم حماس از لحاظ دیپلماتیک منزوی شد. در مقابل ما برای اقدامات خود، مشروعیت جهانی کسب کردیم.»

در جریان نبرد غزه، گزارش‌های متعددی از همکاری مداوم رژیم‌صهیونیستی با برخی کشورهای عربی از جمله عربستان و مصر منتشر شد. حتی پایگاه صهیونیستی «دبکا» گزارش داد که سران تل‌آویو، ریاض و قاهره هر روز با یکدیگر در مورد روند عملیات در غزه، گفت‌وگو می‌کنند.

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در ادامه نشست در مورد کشورهای عربی همراه با اسرائیل که از آن‌ها «نیروهای میانه‌رو» یاد می‌کند، گفت: «نیروهای میانه‌رو در خاورمیانه افق‌های جدیدی را در برابر اسرائیل گشوده‌اند. تلاش می‌کنیم تا از این فرصت‌ها استفاده کنیم.»

نتانیاهو افزود: «بعد از آنکه به اهداف خود رسیدیم، نیروهای زمینی خود را از غزه خارج کردیم، چراکه نمی‌خواستیم به حماس فرصت کشتن نیروهایمان را بدهیم… کوچکترین شلیکی به سمت اسرائیل را تحمل نمی‌کنیم و این بار قدرتمندتر پاسخ می‌دهیم. ما برای جنگ آماده هستیم.»

امتیازات داده‌شده به طرف فلسطینی و شمار بالای تلفات نظامیان صهیونیست در جریان حمله زمینی به نوار غزه، موجب بروز انتقادات گسترده از نتانیاهو شده است. وی در نشست خبری چهارشنبه شب تلاش زیادی کرد تا با زیرسوال بردن دستاوردهای گروه‌های فلسطینی و بی‌اهمیت خواندن امتیازات داده‌شده توسط اسرائیل، این انتقادات را پاسخ دهد.

یعلون: هرآنچه لازم باشد برای بازگشت اجساد نظامی‌هایمان انجام می‌دهیم / انتقادات غیرمنصفانه است

در ادامه نشست خبری، «موشه یعلون» وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی به صحبت در مورد عملیات غزه پرداخت و مانند نتانیاهو مدعی شد که اسرائیل در نبرد اخیر دستاوردهای زیادی داشته است.

یعلون با بیان اینکه اسرائیل تلاش کرده است تا در جبهه جنوبی به آرامش برسد، در پاسخ به انتقادات گسترده گفت: «ما با سکوت و متانت انتقادهای داخلی را می‌پذیریم. ما از این نبرد، مانند تمامی نبردهای پیشین، درس می‌گیریم.»

وی افزود: «ما اعتبار جهانی زیادی به دست آوردیم، چراکه این هوش را داشتیم که آتش‌بس را بپذیریم، که همین امر فضای مانور بسیاری در غزه در اختیار ما قرار داد. البته ما در مورد این منطقه دچار توهم نیستیم. اگر نیاز به زدن مجدد حماس باشد، این کار را انجام می‌دهیم.»

وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی با اشاره به کشته شدن نظامیان اسرائیلی در نوار غزه، و جا ماندن اجساد دو تن از آن‌ها در این منطقه، گفت: «ما برای بازگرداندن «آرون شائول» و «هادار گولدین» هر کاری که لازم باشد، انجام می‌دهیم.»

مبادله اسرای فلسطینی با اجساد این دو نظامی صهیونیست، از جمله مواردی است که قرار است در مذاکرات آتی که یک ماه دیگر در قاهره آغاز می‌شود، مورد بحثقرار گیرد. گفته می‌شود حماس خواستار آزادی صدها تن از اسرای فلسطینی است.

رژیم‌صهیونیستی اذعان کرده است که در جریان عملیات غزه دستکم ۷۰ نظامی خود را از دست داده و بیش از ۴۰۰ نظامی نیز زخمی شده‌اند. همین امر فرماندهان نظامی ارتش اسرائیل را با انتقادات فراوانی مواجه کرده است. یعلون در این مورد گفت: «انتقادات مطرح‌شده، غیرمنصفانه است.»

گانتز: در غزه هزینه‌ای دردناک دادیم

در ادامه این نشست، «بنی گانتز» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم‌صهیونیستی نیز به صحبت و دفاع از عملکرد خود و نظامیان اسرائیلی پرداخت و گفت: «این عملیات، به شدت پیچیده بود، از جمله در بحثدیپلماتیک. برای چندین هفته ما تمام اطلاعات، و نیروهای زمینی، دریایی و هوایی خود را در کنار هم به کار گرفتیم.»

وی با بیان این ادعا که اسرائیل در حمله به غزه ضربات زیادی به نیروهای مقاومت وارد کرده، گفت این ضربات بی‌هزینه نبود و کشته شدن ۷۰ نظامی در جریان عملیات، «هزینه‌ای دردناک» بود.

انتقادات گسترده خبرنگاران از عملکرد نتانیاهو

پس از اظهارات نتانیاهو، یعلون و گانتز، سران رژیم‌صهیونیستی به سوالات پاسخ دادند. نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی برای ادامه آرامش وجود دارد، گفت: «همانطور که گفتم هیچ تضمینی وجود ندارد که آرامش برای مدت زیادی دوام بیاورد.»

در ادامه یکی از خبرنگاران به انتقاد از عملکرد گانتز پرداخت و گفت وی گزینه‌های مناسبی برای پیشبرد عملیات نداشته است. یعلون در دفاع از گانتز گفت: «ارتش گزینه‌های خوبی پیش روی ما گذاشت. من هم قبلا زمانی رئیس ستاد مشترک بوده‌ام. وزرا باید یاد بگیرند که در هنگام جنگ، زیاد صحبت نکنند.»

نتانیاهو در هفته‌های ابتدایی عملیات در نوار غزه، «دنی دانون» معاون وزارت جنگ رژیم‌صهیونیستی را به دلیل انتقاد از روندجنگ، از کابینه کنار گذاشت. پس از آن نیز نتانیاهو و یعلون بارها مقامات این رژیم را از هرگونه انتقاد به حمله به غزه، منع کردند.

در بخش دیگری از نشست، خبرنگاری خطاب به نتانیاهو گفت: «شما قبلا گفته بودید که می‌خواهید حماس را سرنگون کنید. دو بار هم با آن‌ها جنگیدید، ولی موفق به این کار نشدید.»

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در پاسخ گفت: «اگر هدف بلندمدت ما، یعنی خلع سلاح غزه محقق شود، به این هدف می‌رسیم. این هدف اکنون در مجامع بین‌المللی مطرح شده است.»

رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند که آمریکا و دیگر کشورهای غربی در حال تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای هستند که رفع محاصره غزه را به خلع سلاح نیروهای مقاومت فلسطینی و تحویل حاکمیت غزه به تشکیلات خودگردان، منوط می‌کند.

نتانیاهو در ادامه با بیان اینکه نابود کردن حماس «کار ساده‌ای نیست»، گفت: «حماس با قدرت نظامی ایران و توان مالی قطر حمایت می‌شود. آن‌ها خود را برای کشتن ما تجهیز کرده‌اند.»

وی افزود: «ابو مازن(محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان) باید مشخص کند که در کدام طرف است. می‌خواهد با اسرائیل بجنگد، یا با آن صلح کند. من امیدوارم عباس قدرت را در غزه نیز به دست بگیرد، البته مشروط بر اینکه از حمله به اسرائیل در نهادهای بین‌المللی دست بردارد.»

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در پاسخ به این انتقاد که چرا بدون تائید کابینه آتش‌بس را پذیرفته، گفت: «کابینه به من و یعلون این اختیار را داده بود که توافق را بپذیریم. فکر کردم که کار درست این است که آتش‌بس را بپذیریم.»

روزنامه صهیونیستی هاآرتص امروز با اشاره به عجله نتانیاهو برای پذیرش آتشبس، نوشته بود که وی منتظر مطرح شدن آتشبس بود و به همین جهت از فرصت استفاده کرد تا به نبرد پایان دهد.