تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای جنگ با داعش

به گزارش افکارنیوز، باراک اوباما تصریح کرد، واشنگتن این گروه شبه‌نظامی را که قسمت‌هایی از عراق و سوریه را تصرف کرده است، تعقیب خواهد کرد؛ درست به همان صورتی که القاعده را پس از حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا تحت فشار گذاشته است. اوباما گفت: متحدان اصلی ناتو آماده هستند تا از طریق تلاش‌های نظامی، اطلاعاتی، اجرای قانون و دیپلماتیک با این تهدید تروریستی مقابله کنند.

رئیس جمهوری آمریکا در جریان کنفرانس خبری خود تاکید کرد: در حال حاضر، متحدانمان به ما در عراق پیوسته‌اند و ما توانسته‌ایم پیشروی‌های داعش را متوقف کنیم و شرکای عراقی خود را مجهز و به آن‌ها کمک کردیم تا به حملات خود ادامه دهند. در همین رابطه، چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، گفت: این ائتلاف شامل آلمان، استرالیا، ایتالیا، انگلیس، ترکیه، دانمارک، فرانسه، کانادا و لهستان است.

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ائتلاف بین‌المللی که واشنگتن در حال حاضر درصدد تشکیل آن برای مقابله با داعش است، شباهتی با ائتلافی که آمریکا راهبری آن را برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ برعهده داشت، ‌ ندارد. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی اظهار داشت: زمانی که ما درخصوص آنچه که امروز انجام می‌دهیم، حرفی به میان می‌آوریم، نمی‌خواهیم که آن به هیچ وجه شبیه آنچه که در سال ۲۰۰۳ در هنگام حمله به عراق رخ داد، باشد. وی در ادامه افزود: باید مسائل شفاف و واضح باشد، ‌ من نمی‌خواهم در این خصوص مقایسه‌ای را انجام دهم. در همین رابطه، منابع مرتبط با کنگره اعلام کردند، رئیس جمهوری آمریکا با سران مجلس نمایندگان و سنا دیدار خواهد کرد. از جمله مباحثی که در دستور کار جلسه قرار دارد، تلاش‌های صورت گرفته برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق است.

در چنین شرایطی، هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق تاکید کرد: طرح باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی جهت مقابله با داعش، پیامی از سوی وی برای حمایت گسترده از بغداد در مبارزه با تروریست‌هاست و ما از این اقدام استقبال می‌کنیم. وی گفت: عراق بارها از شرکای بین‌المللی خود خواسته است تا از بغداد برای مقابله با تهدید جدی گروه داعش حمایت به عمل آورند؛ گروهی که نه تنها تهدیدی برای مردم عراق یا منطقه بلکه تهدیدی برای اروپا، آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) نیز محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، منابع عالیرتبه در عراق اعلام کردند که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا برای تکمیل مذاکرات در خصوص تشکیل دولت جدید عراق به بغداد سفر می‌کند. در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌های منتشرشده در مورد احتمال همکاری آمریکا و ایران برای مبارزه با «داعش» در عراق، گفت: واشنگتن برنامه‌ای برای چنین همکاری‌ ندارد. در تحولی دیگر، رئیس‌جمهوری فرانسه در اظهاراتی از آمادگی فرانسه برای پیوستن به ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق خبر داد.

فرانسوا اولاند اعلام کرد: فرانسه آماده پیوستن به ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش است. وی افزود: پاسخ یک تهدید جمعی باید جمعی باشد. ما در حال حاضر با تهدید جمعی به نام داعش مواجه هستیم که نه دولت محسوب می‌شود و نه نماینده اسلام است. از طرفی، کانادا پس از درخواست‌ رئیس جمهوری آمریکا برای تقویت نیروهای عراقی در مقابله با تروریست‌های داعش بین ۵۰ تا ۱۰۰ مشاور نظامی به عراق اعزام می‌کند. استفن هارپر، نخست وزیر کانادا در سخنانی اعلام کرد که کشورش دهها نظامی را در عراق مستقر خواهد کرد تا این افراد مشورت‌ها و کمک‌هایی به ارتش عراق ارائه دهند. وی خاطرنشان کرد که این کمک‌های نظامی با هدف کارآمدتر کردن نیروهای امنیتی در شمال عراق جهت مقابله با تهدیدهای گروه تروریستی داعش است.

در این حال، ترکیه همزمان با تلاش آمریکا در ایجاد ائتلافی جدید برای مقابله با داعش خواستار یک استراتژی جهانی و یافتن راهی برای مقابله و نابود کردن داعش در عراق و سوریه شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از متحدان ناتو خواست تا یک استراتژی جامع را برای مقابله با سازمان‌های تروریستی که از ناآرامی‌های سوریه سر برآورده‌اند، ایجاد کنند و به مبارزه و نابودی داعش در عراق و سوریه بپردازند.

از دیگر سو، فرمانده سابق نیروهای مسلح انگلیس به نخست وزیر کشورش توصیه کرد، که یک ائتلاف دور از انتظار را با ایران، سوریه و روسیه ایجاد کند تا از این طریق بتواند با داعش به مقابله بپردازد. لرد ریچاردز، فرمانده سابق نیروهای مسلح انگلیس که در سال ۲۰۱۳ از این سمت بازنشسته شد، سکوتش را درباره ناکامی دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در به کار گیری یک برنامه استراتژیک و همکاری با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای مقابله با داعش در منطقه شکست.

وی در جریان مصاحبه با بی‌بی‌سی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا لندن باید ائتلافی را با اسد و به منظور جلوگیری از خشونت‌ و درگیری‌های بیشتر توسط داعش در منطقه تشکیل دهد، گفت: به نظر من شما باید با روسیه و سوریه همکاری کنید. روسیه و ایران از قضا می‌توانند نقش بسیار مهمی در توقف ناآرامی‌ها توسط داعش ایفا کنند. این دو جزو ستون‌های اصلی در یافتن وایجاد یک راه حل استراتژیک در خاورمیانه محسوب می‌شوند البته اگر ما بتوانیم با آن‌ها همکاری داشته باشیم.

از طرفی، روزنامه السفیر لبنان در مقاله‌ای به تروریست‌های داعش و خطری که از این راه متوجه اهل سنت و مذهب تسنن است اشاره کرد. السفیر نوشت: اوضاع فعلی منطقه به سوی درگیری های مذهبی و سیاسی داخلی کشورها پیش می‌رود و هنگامی که خطر تکفیری‌ها به‌عنوان یک تهدید برای همه ظاهر شود، شیعیان بیشترین قدرت را برای مراقبت از خود و برنامه‌ریزی برای دوری از خطر تکفیری‌ها دارند. قدرت‌های شیعه می‌توانند سطح تهدید تکفیری‌های داعش نسبت به شیعیان را به حداقل ممکن برسانند.

اما داعش نشان داده است، کشورهایی که داعش در آن‌ها به وجود آمده، به سختی می توانند مقابل این تکفیری‌ها ایستادگی کنند. از سویی، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در اظهاراتی از ضرورت اسکان فوری آوارگان عراقی و افزایش شمار چادرهای اسکان‌های موقت برای اقامت این افراد خبر داد. در همین حال، حوادثتروریستی که ماه‌های اخیر استان‌های مختلف عراق از جمله نینوا، صلاح‌الدین و دیاله شاهد آن بود، موجب آواره شدن هزاران خانواده عراقی شد که در این میان کربلای معلی پذیرای ۱۱هزار خانواده عراقی بود.

سرنوشت نامعلوم البغدادی

هر چند صبح دیروز برخی رسانه‌های غربی در خبری فوری و کوتاه از کشته شدن سه عضو ارشد گروه تروریستی داعش از جمله ابوبکر البغدادی خبر داده بودند اما پس از چند ساعت مطالب مربوط به کشته شدن سرکرده داعش از رسانه‌های غربی محو شدند.

بر اساس اخبار تائید شده این افراد در حمله هوایی جنگنده های آمریکایی به مواضع داعش در نزدیکی موصل کشته شده اند و هر چند وزارت دفاع عراق، پنتاگون(وزارت دفاع آمریکا) و “بن رودز″ مشاور امنیت ملی آمریکا، این حمله را تائید کرده اند اما با این وجود هنوز هیچ مقام رسمی کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده داعش، را تائید نمی کند.

در همین حال، سایت دیلی بیست آمریکا گزارش داد که حملات جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌ مشخصی در تلعفر در شمال عراق به هلاکت سه تن از سرکرده‌های برجسته داعش از جمله ابوبکر البغدادی انجامیده است. در همین حال روزنامه دیلی میل انگلیس گزارش داد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا به باراک اوباما، ‌رئیس جمهوری این کشور خبر کشته شدن سه تن از سرکرده‌های داعش را در هنگام نشست سران ناتو در ولز اعلام کرد. همزمان ابوبکر زیباری، رئیس ستاد ارتش عراق در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که جنگنده‌های عراقی دست به عملیاتی زدند که با کشته شدن ابوهاجر السوری پایان یافت.

در این حال، یک مقام ارشد دفاعی به دیلی‌بیست گفته است: هیچ مدرک معتبری که شایعه کشته شدن بغدادی را تائید کند، وجود ندارد. دیلی‌بیست در مورد شایعه کشته شدن بغدادی نوشته است: شایعه مرگ بغدادی شاید به این دلیل در شمال بغداد پخش شده باشد که هنوز مشخص نیست در حمله‌ای که گفته می‌شود به مرگ دستیار بغدادی منجر شده، چه کسان دیگری کشته شده‌اند. این اولین بار نیست که شایعه مرگ بغدادی منتشر می‌شود، به همین جهت نمی‌توان مستقلا این گزارش را تائید کرد.

از سوی دیگر، رسانه‌های عراقی اعلام کردند که دستگاه اطلاعات نظامی عراق مرگ «عبدالله» ملقب به «ابومسلم الترکمانی» معاون «ابوبکر البغدادی» خلیفه خودخوانده تکفیری‌ها را تایید کرده است. بر اساس این گزارش، ترکمانی در حمله هوایی ارتش عراق به فرودگاه «تلعفر» کشته شده است. «السومریه نیوز» نیز نوشت: یک مقام محلی در استان «صلاح‌الدین» عراق اعلام کرد که دو سرکرده تکفیری‌های داعش در بمباران هوایی اطراف منظقه «آمرلی» در شرق این استان کشته‌ شدند. بر اساس این گزارش، نیروی هوایی ارتش عراق مواضع تکفیری‌ها در اطراف آمرلی را بمباران کردند که به کشته شدن دو سرکرده داعش به نام‌های «احمد حمید عماره» و «علی حسین مراد» منجر شد.

تحولات سیاسی

یک نماینده مجلس عراق ضمن اشاره به ترکیب کابینه جدید این کشور اعلام کرد که احتمالا الجعفری به عنوان وزیر امور خارجه و العامری نیز به عنوان وزیر دفاع برگزیده شوند. «خدیجه وادی» نماینده فراکسیون المواطن گفت: نشست‌های فراکسیون‌های سیاسی درباره تشکیل کابینه جدید همچنان ادامه دارد. وی با بیان این مطلب افزود: در کابینه جدید «ابراهیم الجعفری»، رئیس همپیمانی ملی به عنوان وزیر امور خارجه و «بدر هادی العامری» عهده دار وزارت دفاع شده‌اند. نماینده فراکسیون المواطن ادامه داد: «برهم صالح» که یکی از رهبران حزب همپیمانی کردستان است به عنوان وزیر دارایی و «عادل عبدالمهدی» متصدی پست وزارت نفت خواهند شد.

وادی تصریح کرد که «جابر الجباری» عضو اتحادیه نیروهای عراق به عنوان وزیر کشور و «قتیبه الجبوری» نماینده ائتلاف ملی به عنوان وزیر محیط زیست و «ابراهیم بحر‌العلوم» عضو فراکسیون المواطن وزیر آموزش عالی برگزیده خواهند شد. این در حالی است که این خبر به تایید رسمی وزارت کشور عراق نرسیده است. در همین حال، «عباس البیاتی» عضو ائتلاف دولت قانون اعلام کرد که کابینه جدید عراق به زودی تشکیل خواهد شد. در همین رابطه، یک رسانه عراقی اسامی مطرح ترین نامزدهای تصدی پست‌های وزارتی در دولت جدید و همچنین نامزدهای معاونان رئیس جمهوری و نخست وزیری را اعلام کرده است.

بر اساس پیش بینی منابع عراقی، نوری مالکی، معاون اول، اسامه النجیفی، معاون دوم و ایاد علاوی معاون سوم رئیس جمهوری عراق خواهند شد. از دیگر سو، هادی العامری، معاون اول، صالح المطلک، معاون دوم و هوشیار زیباری معاون سوم نخست وزیر عراق می‌شوند.

در چنین شرایطی، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، رهبران سیاسی این کشور را به تشکیل دولت جدید در چارچوب جدول زمان بندی قانون اساسی ترغیب کرد. نیکلای ملادینوف خواستار تضمین حضور عادلانه زنان و اقلیتها در دولت جدید عراق شده است. نماینده بان کی مون افزود تشکیل دولت جدید و فراگیر برخوردار از حمایت ملی گسترده مسئله بسیار مهم برای آینده عراق به شمار می رود. از طرفی، ولادیمیر پوتین در نامه‌ای به نوری مالکی با قدردانی از تلا‌ش‌های وی در ارتقای روابط میان مسکو و بغداد، خطاب به مالکی اعلام کرد: اقدام‌ مسئولانه شما در برقراری آشتی ملی در عراق شایسته احترام است.