نامه مجلس سوریه به کنگره آمریکا

به گزارش افکارنیوز، «رابرت فیسک» ستون‌نویس روزنامه «ایندیپندنت» روز چهارشنبه از ارسال نامه‌ای از سوی دمشق به واشنگتن خبر داده که در آن تأکید شده است ارسال تسلیحات برای مخالفان سوریه، اقدامی مخالف قوانین بین‌الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

بنا بر این گزارش، «محمد الحام» رئیس مجلس سوریه طی نامه‌ای به تاریخ ۱۶ سپتامبر به «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در مورد طرح آمریکا برای تقویت بیش از پیش مخالفان سوریه و ارسال گسترده سلاح به این کشور، تصریح کرده است که تسلیح گروه‌های افراطی «نقض روشن قطعنامه ۲۱۷۰ و دیگر قطعنامه‌های مربوطه است که در آن‌ها تأکید شده است که هرگونه همکاری برای مبارزه با گروه‌های تروریستی، باید با دولت‌های عضو صورت پذیرد.»

شورای امنیت سازمان ملل ماه گذشته میلادی با هدف جلوگیری از ادامه تقویت گروه‌های افراط‌گرای فعال در سوریه و عراق، قطنامه‌ای را تصویب کرد که هرگونه کمک به گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه‌النصره را ممنوع اعلام کرده و خواستار جلوگیری از پیوستن جنگجویان به این گروه‌ها شد.

در این نامه اشاره شده است که از ابتدای بحران در سوریه، «مخالفینی که میانه‌رو خوانده می‌شوند»، تحت تأثیر «مبلغان وهابی و سلفی القاعده» برای حضور در میدان نبرد و حاکم کردن قرائت خاص خود از قوانین شریعت اسلامی، تشویق شدند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «مخالفانی که میانه‌رو خوانده می‌شوند، خبرنگار بی‌گناه آمریکایی را که سر بریده شد، به داعش فروختند. هیچ راهی وجود ندارد که بتوان جلوی فروش تسلیحات از سوی این گروه‌ها به داعش را گرفت. این کار به رویه‌ای معمول بین آن‌ها بدل شده است.»

داعش در هفتههای اخیر با انتشار ویدئوهایی مدعی شده است که دو خبرنگار آمریکایی و یک امدادگر انگلیسی را سر بریده است. پس از انتشار این ویدئوها مشخص شد که خبرنگاران آمریکایی توسط گروههای مورد حمایت آمریکا که میانهرو خوانده میشوند ربوده و سپس به داعش تحویل داده شدهاند.