زنی که سازمان ملل را به لرزه در آورد

به گزارش افکارنیوز، «کریستینا فرناندز کرچنر» رئیس جمهوری آرژانتین در سخنرانی چهارشنبه(۲ مهر) خود در مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین سیاست‌های آمریکا و برخی متحدانش را چنان به باد انتقاد گرفت که مسئولان امر مجبور شدند برای اینکه سخنان وی به گوش جهانیان نرسد ترجمه همزمان را قطع کنند و دلیل آن را مشکلات فنی اعلام نمایند.

فرناندز در سخنان خود از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت کرد و درادامه سخنانش از ایران و حزب‌الله نیز طرفداری کرد و ائتلاف ساختگی علیه داعش به رهبری آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار داد. رئیس جمهور آرژانتین در سخنانی با انتقاد از رفتار آمریکا گفت در زمان درخواست آرژانتین برای همکاری با ایران و رسیدگی به پرونده «آمیا» آمریکا از جمله کشورهایی بوده که ایران را کشوری تروریست خطاب کرد، مسئله‌ای که برای هیچ کشوری قابل درک نخواهد بود.

خانم فرناندز همچنین در سخنرانی دیگری در شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به گذشت بیست سال از حادثه انفجار مرکز یهودیان بوینس‌آیرس، گفت در ابتدا حزب‌الله لبنان به دست داشتن در این حادثه متهم شده بود. اما حالا حزب‌الله جزئی ساختار سیاسی لبنان شده و کمیته تحقیقات نیز هنوز نتوانسته است مشخص کند که چه کسی عامل این حادثه بوده است.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب در مقاله‌ای به تحسین گفتار و جرأت رئیس‌جمهور آرژانتین در مجمع عمومی پرداخته و نوشته است: همیشه آرزو می‌کردم که جهان عرب رهبری مانند کریستینا فرناندز داشته باشد، فرناندز در حالی این سخنان را گفت که رهبران و وزرای خارجه عرب دست «زیپی لیونی» وزیر دادگستری «اسرائیل» را می‌بوسند، کسی که یکی از بارزترین رهبران جنگ دوم و سوم علیه نوار غزه است و رهبران عرب با این کار خود ادعای طرفداری از صلح و رقابت برای رسیدن به آن دارند.

وی می‌افزاید: چه بسا تبریک رهبران عرب به اسرائیل و ارتش آن این زن شجاع آرژانتینی را وا داشته تا بالای تریبون مجمع عمومی از تناقضان سیاست آمریکا سخن بگوید و چهره خصمانه آن برای ریختن خون مسلمانان و اعراب را رسوا کند. خانم کریستینا با صدایی رثا و قوی به سیاست آمریکا حمله و اعلام کرد: پیشتر معارضانی که می‌گفتید انقلابی هستند را پشتیبانی می‌کردید و امروز پس از اینکه مشخص شد آنها تروریست هستند در این مجلس برای جنگ با همین انقلابی‌ها جمع شده‌ایم. پس از ۱۱ سپتامبر دستور جنگ علیه القاعده را اعلام کردید و هزاران نفر در عراق و افغانستان را به همین دستاویز کشتید و این دو کشور همچنان از تروریسم در رنجند.

عطوان در ادامه می‌نویسد: خانم فرناندز طوری به مسئله فلسطین پرداخت که هیچ رهبر عربی تا کنون این کار را نکرده بود وی گفت: از فاجعه کشتار فلسطینیان به دست اسرائیل چشم پوشیدید و تمام هم و غم خود را بر موشک‌هایی که بر اسرائیل می‌خورد متمرکز کردید، موشک‌هایی که خسارت چندانی برای اسرائیل نداشت. وی افزود: امروز برای مبارزه با داعش جمع شده‌ایم در حالی که این گروهک از سوی دولت‌هایی حمایت می‌شود که شما بهتر از دیگران آنها را می‌شناسید، آنها(دولت‌های عربی) متحد با دولت‌های بزرگتر شورای امنیت هستند.

این نویسنده عرب در ادامه مقاله خود آورده است : در اینجا بود که سخنان کریستینا را قطع کردند، آمریکا از سخنان وی خوشش نیامد و برای قطع آن به اسالیب تروریسم فنی روی آورد تا حقایق را بپوشاند. کاش رهبران عربی که بر تریبون مجمع عمومی به سخنان تکراری، خسته کننده و منافقانه اکتفا میکنند از وی بیاموزند. امریکا نمیتواند خانم فرناندز را توبیخ کند زیرا وی در سنگر شهدا و مجروحان جنگ غزه ایستاد و رئیسجمهور منتخب ملتش است . وی طرفدار عدالت، حقوق انسانی و کرامت جهان است و ترس از آمریکا و با غیره در قاموس او جایی ندارد.