شوراي علمي وزارت دفاع آمريكا كارآيي سامانه دفاع ضد موشكي كه قرار است در خاك اروپا مستقر شود را زير سئوال برده است. به عقيده كارشناسان پنتاگون، اين سامانه اين امكان را براي موشكهاي رهگير آمريكايي فراهم نخواهد كرد تا موشكهاي شليك شده توسط دشمن را در مراحل آغازين پرواز نابود سازند.

فارس به نقل از روزنامه «کامرسانت» نوشت، هفته گذشته نمایندگان شورای علمی وزارت دفاع آمریکا گزارشی در رابطه با ویژگی‌های تاکتیکی - فنی موشک‌های ره‌گیر سامانه دفاع ضد موشکی این کشور که قرار است در خاک اروپا مستقر شوند، به سنای آمریکا ارائه داد.

بخش اعظم این تحقیقات که از سال ۲۰۰۹ آغاز شده، محرمانه است، ولی سناتورهای آمریکایی نتیجه‌گیری کلی کارشناسان پنتاگون در این زمینه را تعجب‌انگیز عنوان کردند که بر ناکارآمدی طرح ایجاد سامانه دفاع ضد موشکی اروپایی اذعان دارد.

" ریچارد شلبی " نماینده ایالت آلاباما و عضو کمیته خرید تسلیحات نظامی سنای آمریکا در پایان نشست شنود مربوط به این گزارش اعلام کرد: اکنون مشخص شده که تمام آنچه تاکنون نمایندگان آژانس دفاع ضد موشکی به ما گفته بودند، اصلا قابل اطمینان نیست.

به گفته وی، نتیجه‌گیری کارشناسان شورای علمی پنتاگون بسیار نگران‌کننده است، چرا که تمام این مدت سعی می‌شد ما در مورد ایجاد سامانه‌ای متقاعد کنند که اصلا کارآیی ندارد.

این گزارش سناتورهای آمریکایی را وادار کرده است تا در خصوص اعلام مقامات وزارت دفاع برای تحقق طرح ایجاد سپر موشکی اروپایی ابراز تردید کنند. به عقیده کارشناسان نظامی شورای علمی وزارت دفاع آمریکا، ‌ سرعت پرواز موشک‌ها زمان کافی برای تصمیم‌گیری نخواهد گذاشت و به همین دلیل در این طرح امکان ره‌گیری سریع آنها در نظر گرفته نشده است و این مسئله قابل اعتماد بودن سامانه دفاع ضد موشکی را زیر سئوال قرار خواهد داد.

نتيجه گيري كارشناسان وزارت دفاع آمريكا ممكن است "باراك اوباما " رئيسجمهوري اين كشور را وادار به تجديد نظر در طرح استقرار سامانه دفاع ضد موشكي در خاك اروپا كند.