صدور حکم جلب «معمر قذافی»

مورنو اوكامپو هم چنين گفت كه شواهدي وجود دارد دال بر اينكه قذافي دستور تجاوز جمعي به صدها زن را به عنوان يك سلاح در جنگ او با اعتراضات مردمي صادر كرده است.
به گزارش ایسنا، لوییس مورنو اوکامپو، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری ماه گذشته از قضاوت دیوان خواست اجازه صدور احکام جلب برای سرهنگ معمر قذافی، رهبر لیبی، سیف الاسلام پسر وی و عبدالله الثنوثی، برادر زن قذافی را بدهند.

شورای امنیت سازمان ملل از دیوان بین المللی کیفری خواست تحقیقاتی را در خصوص اقدامات رژیم قذافی پس از آغاز اعتراضات ضد دولتی در لیبی در ۱۵ فوریه آغاز کند.

باور بر این است که بیش از ۷۰۰ تن از مردم لیبی فقط در ماه فوریه کشته شده اند و از فوریه تاکنون آمار کشته شدگان به هزاران نفر رسیده است.

مورنو اوکامپو هم چنین گفت که شواهدی وجود دارد دال بر اینکه قذافی دستور تجاوز جمعی به صدها زن را به عنوان یک سلاح در جنگ او با اعتراضات مردمی صادر کرده است.

وی اظهار کرد که تجاوز تاکتیکی جدید برای این رژیم است و افزود: ‌به همین دلیل است که ما در آغاز تردیدهایی داشتیم اما اکنون متقاعد تر شده‌ایم. ظاهراً قذافی تصمیم به مجازات و توسل به تجاوز گرفته است.

اوکامپو هم چنین ادعا کرد که دولت لیبی در میان سربازان خود قرص های ویاگرا توزیع کرده است تا آنها را به انجام تجاوزات جنسی ترغیب کند.

قضاوت دیوان ظهر امروز در خصوص درخواست دادستان دیوان تصمیم گیری خواهند کرد.

اوکامپور قرار است سه‌شنبه در کنفرانس خبری حاضر شود و انتظار می رود در این کنفرانس به جزئیات اقدامات دیوان پس از صدور مجوز برای احکام جلب بپردازد.

دیوان بین المللی کیفری فاقد نیروی پلیس است و برای اجرای احکام جلب به دولت های عضو خود تکیه دارد. در هر حال دولت لیبی عضو دیوان نیست و صلاحت دیوان را به رسمیت نشناخته است.

منتقدین صدور حکم جلب برای قذافی و اطرافیانش مدعی اند که این احترام به سخت تر شدن موضع قذافی منجر خواهد شد و بن بست میان رژیم وی و جامعه بین المللی را وخیم تر خواهد کرد.

در عين حال ناتو روز شنبه اعلام كرد كه موشك هاي ناتو سايتي در ليبي را هدف گرفتند كه نيروهاي قذافي از آن براي انبار كردن تجهيزات نظامي استفاده مي كند.