درآمد حج و عمره با فروش نفت برابر است

به گزارش افکارنیوز، این تحقیق نشان می دهد که درآمدهای بخش های مختلفی که در برگزاری مناسک حج دخالت دارند، از جمله موسسات حمل و نقل و بنگاه های تجاری، به مرور زمان وارد اقتصاد عربستان شده و در افزایش تقاضای عمومی نقش دارد.

بر اساس این تحقیق بزرگ ترین تاثیر حج در بخش املاک و مستغلات است، چرا که ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه های حجاج صرف مسکن می شود و همین درآمد در نهایت بر افزایش فعالیت بخش مسکن و املاک در مکه مکرمه تاثیر می گذارد.

حج همچنین آثار اقتصادی بر سایر بخش ها مثل اشتغال، حمل و نقل و اشیای زینتی و هدیه و سوغاتی نیز دارد.

یکی دیگر از نتایج حج افزایش پرداخت ها و ذخایر خارجی عربستان است زیرا در فصل حج درخواست ریال سعودی به طور قابل ملاحظه ای توسط حاجیان افزایش می یابد که این خود منبع درآمد اصلی و مهم این کشور از ارزهای خارجی به شمار می رود.

زید الرمانی مشاور اقتصادی در این زمینه می گوید: حج نقش مهمی در حل مشکلات اقتصادی مسلمانان دارد همچنان که به تجارت معنای جدیدی در این سرزمین مقدس می بخشد زیرا وجود حاجیان باعثافزایش تقاضا و متعاقبا افزایش عرضه می شود و تجار امکان دیدار با یکدیگر و آشنایی با تولیدات همه کشورهای اسلامی را پیدا می کنند و امکان تبادل این تولیدات مهیا می شود.

وی خاطرنشان کرد واردات عربستان در فصل حج تمتع و عمره در سال ۲۰۱۲ به بیش از ۶۲ میلیارد ریال سعود(شانزده و نیم میلیارد دلار) رسید و ۱۲ میلیون حاجی به سرزمین وحی مشرف شدند.

روزنامه الیوم چاپ عربستان نیز از قول نادیه باعشن کارشناس اقتصاد و رئیس دانشکده تجارت و اقتصاد در شمال جده نوشت: اگر از این منبع درآمد به خوبی استفاده شود، درآمد حاصل از آن با درآمد حاصل از فروش نفت برابری خواهد کرد.