پیوستن شهروندان قزاق به داعش

به گزارش افکارنیوز، پایگاه خبری «تدی. کز» به نقل از دفتر مطبوعاتی دادستان کل قزاقستان گزارش داد، دادستان کل این کشور از مشارکت تعدادی از شهروندان قزاقستان در عملیات‌های جنگی در افغانستان، عراق و سوریه و استخدام برخی شهروندان برای شرکت در درگیری‌های مسلحانه منطقه جنوب شرق اوکراین خبر داده است.

بر اساس این گزارش سازمان‌های قضایی قزاقستان در مورد این افراد پرونده جنایی تشکیل داده و برخی از این افراد به حبس محکوم شده‌اند.

به گفته این منبع، اگر چه این‌گونه اقدامات در قانون کیفری قزاقستان جنایت محسوب می‌شود، اما اعزام شهروندان این کشور و استخدام توسط گروه‌های افراطی بدون آگاهی این افراد از عاقبت کار ادامه دارد.

در همین حال، دادستان کل قزاقستان به شهروندان این کشور در مورد ادامه فعالیتهای جنایی و شرکت در درگیری‌های عراق، سوریه و دیگر کشورها هشدار داده است.

بررسی امنیت منطقه در دیدار معاون وزیر امنیت عمومی چین با «رحمان»

معاون وزیر امنیت عمومی چین در دیدار با رئیس جمهوری تاجیکستان مسائل توسعه همکاری در بخش امنیت و ثبات را بررسی کرد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان در اطلاعیه‌ای نوشت: «مین هونوی» و «امامعلی رحمان» ضمن این دیدار از جمله موضوعات وابسته به همکاری ۲ کشور در زمینه‌های امنیت، اجرای قانون و توسعه روابط در چارچوب سازمان همکاری شانگهای را مورد بحثقرار دادند.

به گفته این منبع، در این مذاکرات توجه خاص به همکاری در جهت مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و سلاح‌ مبذول شده‌است.

در اطلاعیه آمده‌است: در مذاکرات دوجانبه توجه بیشتری به ابزار و اقدامات در جهت تحکیم همگرایی و هماهنگی میان نهادهای وابسته این کشورها در شرایط فعال شدن گروه‌های افراطی و تشدید خطر و تهدیدهای معاصر شد.

بنا به این گزارش، طرفین تاکید کردند، برای اجرای به موقع برنامه‌های همکاری تدوین‌شده در این بخش به طور مشترک سعی و تلاش خواهند کرد.

در اطلاعیه تصریح شده، این مقام امنیتی چین و رئیس جمهور تاجیکستان در این راستا، همچنین در مورد مسائل مربوط به تقویت مرز بین تاجیکستان و افغانستان و ارائه کمک‌های فنی به نیروهای مرزبان تاجیک نیز تبادل‌نظر کردند.

بنا به گزارش منابع رسمی، بازدید معاون وزیر امنیت عمومی چین از تاجیکستان با دعوت مقامات «دوشنبه» انجام شده و وی ضمن سفر ۲ روزه همچنین دیدار و مذاکرات جداگانه با مسئولان ارشد نهادهای انتظامی و امنیت این کشور نیز انجام داد.

چین با تاجیکستان ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک داشته و توجه خاصی به امنیت و ثبات در این کشور دارد.

کارشناسان می‌گویند: خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از افغانستان و احتمال تاثیر این رویداد به وضعیت امنیت در منطقه مرزی با تاجیکستان، همچنین تلاش برخی از گروه‌های افراط‌گرای و جدایی‌خواه برای تقویت نفوذ در منطقه از دلایلی است که باعثافزایش توجه بیشتر چین به این کشور ‌است.

تاکید مقام آمریکایی بر ضرورت تقویت بیش از بیش همکاری امنیتی با تاجیکستان

سرپرست معاونت دبیر دفاع آمریکا در امور افغانستان، پاکستان و آسیای مرکزی بر ضرورت تقویت بیش از بیش همکاری با تاجیکستان در این زمینه تاکید کرد.

دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه تاجیکستان در بیانیه‌ای افزود: «کریستینا آبی زاید» این موضوع را ضمن دیدار با «فرهاد سلیم» سفیر تاجیکستان در آمریکا مطرح کرد.

به گفته این منبع، سرپرست معاون دبیر دفاع آمریکا در این مذاکرات روابط با تاجیکستان را برای کشورش مهم دانست.

در بیانیه آمده‌ است: سفیر تاجیکستان نیز به نوبه خود از حمایت‌های آمریکا در زمینه تحکیم امنیت مرزی با افغانستان، تهیه و برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینارها برای افسران نهادهای مختلف در تاجیکستان ابراز قدردانی و سپاس کرد.

بنا به این گزارش، سفیر تاجیکستان گفت: تاجیکستان امیدوار است، طرف آمریکایی کمک و پشتیبانی خود را به نهادهای قدرتی(امنیت، دفاع، مرزبانی و وزارت کشور) در آینده نیز ادامه خواهد داد.

در این بیانیه تصریح شده، طرفین در بخش دیگر مذاکرات در جهت تقویت همکار‌ی‌های مشترک برای مبارزه علیه تروریسم، افراط‌گرایی، امنیت منطقه، همچنین در مورد توسعه روابط اقتصادی، و تسریع روند طرح‌های مهم منطقه‌ای که به تاجیکستان نیز دخل دارند تبادل نظر کردند.

کاهش ورود کارگران مهاجر خارجی به روسیه

خدمات فدرال مهاجرت روسیه اعلام کرده است که طی ۹ ماه سال جاری ورود کارگران مهاجر خارجی به این کشور کاهش یافته است.

به گزارش سایت این مرکز طی این مدت بیش از ۱۴ میلیون کارگر مهاجر خارجی وارد این کشور شده اند که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل نزدیک به ۱ میلیون نفر کمتر می‌باشد.

اما در این مدت تعداد کارگران مهاجر خارجی که به دلیل نقض قوانین کار و اقامت از این کشور اخراج شده اند به ۹۸ هزار نفر رسیده است، در حالی که در دوره مشابه سال قبل تنها ۳۹ هزار و ۵۰۰ نفر ازاین افراد از روسیه اخراج شده اند.

کارشناسان یکی از دلایل اساسی کاهش ورود کارگران مهاجر خارجی به ویژه از کشورهای آسیای مرکزی به روسیه را تشدید اقدامات پلیس علیه این افراد عنوان می‌کنند.

تنها در قالب طرح شناسایی و اخراج کارگران مهاجر خارجی غیرمجاز در شهر «مسکو» طی روزهای ۲۳ اکتبر تا ۲ نوامبر سال جاری بیش از ۳۰ هزار اتباع خارجی از جمله شهروندان کشورهای آسیای مرکزی بازداشت شده‌اند که باید از روسیه اخراج شوند.

در حال حاضر ۲۰۰ هزار نفر از شهروندان تاجیکستان به دلیل نقض قوانین کار و اقامت روسیه از این کشور اخراج شدهاند و به مدت ۳ تا ۵ سال نمیتوانند به روسیه برگردند.