طرح ترور " رفیق حریری " و " نبیه‌بری "

به گزارش ابنا ـ به نقل از پايگاه اطلاع رساني "شؤون استراتيجية" [مسائل راهبردي]، روزنامه فرامنطقهاي "الشرق الاوسط " كه از آن "امير سلمان" از خاندان آل سعود است، در ۲۴ مي ۲۰۰۱ يعني ده سال پيش مصادف با همين روزها و سه سال و نيم پيش از ترور "رفيق حريري" مقالهاي منتشر كرد كه در آن از وجود نقشهاي براي ترور حريري و نبيه بري، رئيس پارلمان لبنان و اهداف پنهاني موساد از اين توطئه پرده برداشت.

از جمله اهداف اشاره شده در توطئه فراهم ساختن شرایط و فضای مناسب سیاسی جهت آزادی " سمیر جعجع " فرمانده اسبق شبه‌نظامیان فالانژ و سیاستمدار عرصه سیاسی لبنان بود.

مقاله ذیل از آرشیو این روزنامه سعودی استخراج و از نظر خوانندگان می‌گذرد:

" نقشه ترور بری و حریری که یک مزدور از آن پرده برداشت "

الشرق الاوسط در این مقاله می نویسد: به اعترافات یک مقام نظامی فلسطینی دست ‌یافته که در سوریه در بازداشت بسرمی‌برد و دمشق وی را اخیرا به مقامات لبنانی تحویل داد.

این افسر بازداشت شده از همکاری " سمیر جعجع " فرمانده اسبق شبه‌نظامیان فالانژ و سیاستمدار عرصه سیاسی لبنان با رژیم صهیونیستی و توطئه‌چینی علیه دولت و دولتمردان لبنانی سخن می‌گوید.

همچنین این افسر فلسطینی از توطئه‌ای صهیونیستی برای بحرانی کردن رابط فلسطینیان با لبنانی‌ها و مهمتر از آن طرح توطئه‌ای برای ترور شخصیت‌های سیاسی لبنان از جمله رفیق حریری، نخست وزیر و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان سخن گفت.

وی درباره نقشه ترور بری گفت: این نقشه بسیار با دقت طراحی شده بود و براساس آن باید بمبی برسر راه نبیه بری و هیئت همراهش گذاشته می‌شد، اما اجرای این نقشه به دلیل اطلاع یافتن دستگاه‌های امنیتی لبنان از آن پیش از اجرا با شکست مواجه گردید.

این مسئول فلسطینی بازداشت شده اعتراف می‌کند که وی مامور شده بود تا از سرنوشت و جا و مکان " ران اراد "، خلبان صهیونیست مفقود شده و همچنین " سمیر اسعد " سرباز صهیونیست اطلاعاتی بدست آورد.

الشرق الاوسط در ادامه می‌نویسد: مطلع شده که این نظامی فلسطینی از طریق یک افسر موساد که " دیوید " خوانده می‌شد، ‌ به خدمت موساد و مزدوری برای آن درآمد.

دیوید به این افسر فلسطینی گفته بود که از یهودیان لبنان و ساکن منطقه " وادی ابو جمیل " در بیروت است و رابط میان این افسر فلسطینی با دیوید فردی لبنانی از ساکنان طرابلس در شمال لبنان بود، ‌ بدون آنکه هویتش برای این افسر فلسطینی هویدا و مشخص باشد.

الشرق الاوسط در این مقاله یادآور می‌شود که این تغییر و تحولات(بازداشت این افسر فلسطینی) اوضاع را برای " توفیق الهندی " مشاور سیاسی سمیر جعجع پیچیده می‌کند که سه شنبه هفته گذشته بازداشت شد.

در اعترافات این مسئول فلسطینی که سرگرد یکی از سازمان‌های فلسطینی بشمار می‌آمد، گفته شده که سمیر جعجع همچنان بر رژیم صهیونیستی شرط‌‌بندی و بر این رژیم تکیه می‌کند.

همچنین این اطلاعات که الشرق الاوسط بر آنها دست یافت به این نکته اشاره می‌کند که اعترافات منتسب به الهندی در واقع بیانگر نقش و ارتباط وی با این توطئه صهیونیستی است.

این اطلاعات که برای اولین‌بار توسط این سرگرد فلسطینی منتشر می‌شود، ‌ حکایت از آن دارد که رژیم صیهونیستی به دنبال توطئه‌ای برای ضربه وارد کردن به ساختار جامعه لبنان و تحت فشار گذاشتن سوریه از طریق خلق چالشی به نام فلسطینی‌ها - لبنانی ها و بازگشت به دوره بحرانی میان آن دو بوده تا بدین وسیله شرایط مناسب را برای تبرئه سمیر جعجع مهیا نماید.

بر اساس اطلاعات درج شده در پرونده این مزدور فلسطینی، وی از سال ۱۹۸۶ با رژیم صهیونیستی در ارتباط بوده و اطلاعات امنیتی سازمان‌های فلسطینی فعال در لبنان را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌داده است.

اين افسر فلسطيني ميگويد: در طول رابطه خود با ديويد، افسر موساد وي همواره يادآور ميشده كه در اسرائيل يك معادله سياسي وجود دارد كه عنوان ميكند، بدون مصر جنگي ميان اعراب و اسرائيل صورت نخواهد گرفت و بدون سوريه و لبنان صلحي ميان اعراب و اسرائيل منعقد نخواهد شد، لبناني كه جامعه آن برپايه طايفهگرايي بنا شده و بايد اين ساختار را هدف قرار داد، اما سوريه مانع از اين امر ميشود و بر اين اساس جعجع تنها اميد اسرائيل براي بازگرداند، لبنان به جمع متحدان و همپيمانان اسرائيل است و تلآويو جعجع را "قهرمان لبنان" تلقي ميكند و معتقد است فقط اوست كه ميتواند با اسرائيل متحد شود.