جاسوس اسرائیل در آمریکا به کما رفت

به گزارش افکارنیوز، «جاناتان پولارد» که از ۳۰ سال پیش تاکنون به جرم جاسوسی از آمریکا برای رژیم صهیونیستی، در زندان به سر می‌برد، روز گذشته(جمعه) به دلیل بیهوشی در بیمارستان بستری شده است.

پایگاه خبری «عاروتص شوع» گزارش داد، وضعیت سلامت پولارد به خاطر سال‌ها زندان وخیم شده، هر چند علت دقیق بیهوشی او مشخص نیست.

بر اساس این گزارش، شورای عفو وزارت دادگستری آمریکا، عفو پولارد را رد کرد. برخی مقامات آمریکا با نگارش نامه‌ای به «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، این تصمیم را اشتباه خواندند و گفتند مدت محکومیت او در مقایسه با برخی موارد مشابه بی‌سابقه بوده است و مبنای قضاوت درباره او اشتباه بوده است.

بازداشت پولارد

جاناتان پولارد در سال ١٩٨٧ به جرم کسب و تحویل اطلاعات محرمانه به اسرائیل در دادگاهی در ایالات متحده به حبس ابد محکوم شد. طی سه دهه گذشته، محکومیت پولارد یکی از عوامل بحثبرانگیز در روابط نزدیک بین ایالات متحده و اسرائیل بوده است اما مقامات آمریکایی پیش از این با درخواست‌های مکرر اسرائیلیان برای عفو او موافقت نکرده‌اند.

جاناتان پولارد، که اینک شصت سال سن دارد، در دهه ١٩٨ به عنوان تحلیلگر اطلاعاتی در استخدام نیروی دریایی ایالات متحده بود و به مجموعه‌ای از اطلاعات حساس نظامی آمریکا دسترسی داشت. وی در سال ١٩٨٥ و در حالی که موفق نشده بود در سفارت اسرائیل در واشنگتن پناه بگیرد، توسط ماموران اف‌بی‌آی - پلیس فدرال آمریکا - بازداشت و به سرقت و انتقال اسناد محرمانه از جمله در مورد اطلاعات کسب شده توسط آمریکا در مورد توانمندی نظامی اتحاد شوروی سابق متهم شد.

تلاش ناکام اسرائیل برای آزادی پولارد

پولارد در جریان محاکمه خود، به این اتهامات اعتراف کرد و به حبس ابد محکوم شد، در حالیکه اسرائیل، که در سال ١٩٩٥ تابعیت اسرائیلی به او داده بود، تا سال‌ها از قبول هر نوع ارتباط اطلاعاتی با این فرد خودداری می‌کرد.

از زمان محکومیت جاناتان پولارد، مقامات اسرائیلی اقداماتی را برای کسب آزادی او به عمل آوردهاند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی در سال ٢ ٢ که سمت دولتی نداشت، در زندان با این فرد ملاقات کرد و از زمان تصدی سمت نخست وزیری هم در این زمینه تلاش فراوانی کرده است اما دولت آمریکا از عفو پولارد خودداری کرده است. در این مدت نیز طرفداران آزادی پولارد از هر فرصتی برای طرح درخواست خود استفاده کردهاند.