سید رضا اكرمي نماينده مردم تهران در گفت و گو با خبرنگار پارلماني شفاف در خصوص عواقب قانون گريزي در كشور گفت :نكاتي كه در توده مردم و خواص شاهد هستيم كه موجب قانون گريزي مي شود نا آگاهي نسبت به اصل قانون است و ممكن است در مسير عمل از جامعيت قانون اطلاع نداشته باشند و در عمل قانون گريزي انجام شود.

وی دلیل دیگر قانون گریزی را توجه نداشتن به مصالح کشور عنوان کرد و اظهار داشت: برخی افراد به قانون نگاه موردی می کنند و به این موضوع توجه ندارند که این قانون در کنار قانون دیگر طرح شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی ادامه داد: عده ای قانون را سلیقه ای اجرا می کنند و گاهی ممکن است اصل قانون را قبول داشته باشند اما به دلیل نگاه سلیقه ای قانون گریزی کنند. عدم توجه به ابعاد مختلف قانون موجب قانون گریزی می شود و قانون گریزی باعثمی شود که کشور رشد و پیشرفت شایسته نداشته باشد.

اکرمی با اشاره به قانون گریزی دولت در برخی موارد تصریح کرد: برای مثال ما در سال ۸۸ قانونی را تصویب کردیم که ۲ میلیارد دلار به مترو تهران و ۸ استان بزرگ دیگر تخصیص پیدا کند اما با گذشته زمان طولانی هنوز این قانون اجرا نشده و بخش هایی از مترو تهران به دلیل عدم وجود واگن بهره برداری نشده است و در مشهد هم که روند پیشرفت مترو را جویا شدیم گفتند مترو همچنان متوقف است.

وی در ادامه یادآور شد: تمام سرمایه گذاری هایی که برای مترو شده بود در زیر زمین بلا استفاده مانده و با عدم اجرای قوانین در خدمت رسانی به مردم کوتاهی می شود.

نماینده تهران در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر اینکه مجلس در راس امور نیست گفت: ای کاش آقای احمدی نژاد در دوره ششم مجلس رای می آوردند و یک دوره مجلس را دوره قانونگزاری، ارتباط دولت با مجلس و کار آموزی می دید که واقعا برای او معلوم می شد جایگاه مجلس، قانون گزاری و نگهبانی کشور در روزهای حساس چگونه است اما متاسفانه این آرزوی بنده تحقق نیافت.

اکرمی تاکید کرد: طبق قانون اساسی هر شخصی باید چند نهاد را به عنوان مرجعیت بپذیرد. شورای نگهبان برای تفسیر قانون اساسی و تایید قانون گزاری، مجلس شورای اسلامی برای قانونگزاری و تفسیر قوانین عادی، مجمع تشخیص مصلحت برای حل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان در تصویب قوانین و رهبری به عنوان فصل الخطاب همه امور محسوب می شوند و اگر این مرجعیت را طبق قانون اساسی قبول داشته باشیم نباید اظهار نظرهای شخصی کنیم. این اظهار نظرها شاید برای خود این افراد محترم باشد اما برای دیگران خوش آیند نیست. آنها باید قانون اساسی را بررسی کنند نه معنا.

وی با بیان اینکه مشکل احمدی نژاد این است که مرجعیت این موارد را به طور کامل نپذیرفته است، خاطر نشان کرد: حتی آقای احمدی نژاد به شورای نگهبان هم ایراد می گیرد. مجلس در راس امور است و این یکی از فرمایشات امام(ر، ه) است که مقام معظم رهبری هم در مجلس هفتم به این مورد تاکید داشتند و این جمله را تکرار کردند.

عضو فراكسيون اصولگرايان اظهارداشت : آقاي احمدي نژاد بايد مرجعيت ثابت را بپذيرد.نمي دانم چه ضرورتي داشت كه بين هفته دولت و هفته دفاع مقدس يك مرتبه اين اظهارات را مطرح كند و انتخاب اين زمان براي بيان اين اظهار نظر بي سليقگي و بد سليقگي بود.