نصرالله: بشار اسد خط قرمز است

به گزارش افکارنیوز، روزنامه لبنانی الاخبار از جزئیات جدیدی درباره دیدار معاون وزیر خارجه روسیه با دبیرکل حزب‌الله لبنان پرده برداشت.

روزنامه الاخبار در این باره نوشت: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان از نظر روس ها همان مرجعی است که خلاصه کلام را بدون ابهام از وی می‌گیرند.

این روزنامه افزود: این مسئله سه علت اصلی دارد؛ نخست اینکه گفت‌وگو با نصرالله همان گفت وگو با مرد مقاومت و نه مرد دیپلماسی است و با سیاستمداری است که میراثو اندوخته‌ای از صداقت در بالاترین سطح دارد. دوم اینکه نصرالله هم پیمان مشترک دمشق و تهران است و مشخصا پسورد در دست او است. سوم اینکه حزب الله یک قدرت اصلی در جنگ علیه تروریسم در سوریه و عراق است و همچنین در لبنان. این وضعیت حزب الله را یک شریک وزین در هرگونه تصّوری درخصوص راه حل سیاسی بحران سیاسی، در آینده قرار می دهد.

روزنامه الاخبار نوشت: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان روز پنجم ماه جاری میلادی میخائیل بوگدانوف فرستاده رئیس جمهور روسیه را به حضور پذیرفت. بوگدانوف سفری دوره‌ای به منطقه داشت و از مواضع آگاه و دیدگاه‌ها را مطرح کرد و مناسب دید تا آنچه در چنته دارد - اعم از آنچه خودش شخصا درباره همه موضعگیری های(دیگران) درقبال بشار اسد رئیس جمهور سوریه شنیده است و همچنین آنچه روس ها شنیده اند - روی میز دبیرکل حزب الله لبنان بگذارد.

به نوشته الاخبار، سید حسن نصرالله بدون هرگونه ابهامی به بوگدانوف گفت: ما در نبرد علیه تروریسم و دفاع از سوریه و کشور سوریه و گزینه های راهبردی آن هستیم اما به همان اندازه نیز در نبرد(حمایت از) رئیس جمهور قرار داریم. هیچ راه حلی جز زیر سقف رئیس جمهور وجود ندارد. رئیس جمهور خط قرمز است.

دبیرکل حزب الله اشاره کرد: بشار اسد همواره یک رهبر مقاوم بوده است اما امروز بعد از گذشت چهار سال از جنگ به نماد مقاومت و محور(مقاومت) تبدیل شده است، نمادی دارای ارزش بزرگ معنوی که نمی توان وی را به هیچ وجه در معادله راه حلی سیاسی قرار داد. دوما، بشار اسد رئیس جمهور شخصا و با(چهره) نمادین و گرایش هایش در حد خود خلاصه کشور سوریه و فرمانده قادر به مدیریت جنگ سوریه علیه تروریسم است. سوما، بشار اسد نماد وحدت سوریه است و وی را نمی توان به یک جریان دینی یا طائفه‌ای یا یک منطقه یا حتی حزبی سیاسی وابسته دانست. درنتیجه در ارتباط با رئیس جمهور و راه حل سیاسی در سوریه، هرگونه بحثی با این صفات و ویژگی ها قابل قبول نیست.

دبیرکل حزب الله افزود: چهارما، بشار اسد در تجربه خود که از زمان اشغالگری آمریکا در عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی وارد آن شد و واشنگتن وی را با ارتش متجاوز خود تهدید کرد که اگر از راهبرد مقابله با غرب و اسرائیل دست برندارد، به سرنوشت عراق دچار خواهد شد و سپس اصرارش بر تداوم روابط با ایران و حمایت از مقاومت های عربی و مقابله اش با محاصره و تحریم از سال ۲۰۰۵ میلادی و ایستادن در مقابل تجاوزگری اسرائیل علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی و علیه غزه در سال ۲۰۰۹ میلادی و اخیرا در رهبری خود در مقابله سوریه با تروریسم در سال ۲۰۱۱ میلادی، جایگاهش را نه فقط به عنوان رئیسِ جمهوری عربی سوریه، بلکه نیروهای مقاومت و مردم طرفدار آن در منطقه کسب کرد.

به نوشته روزنامه الاخبار، بوگدانوف از این ملاقات طولانی با نصرالله بیرون آمد و طرح روسیه در سه خط قرمز تجلی یافت: کشور سوریه و گزینه های راهبردی آن، ارتش عربی سوریه و بشار اسد رئیس جمهور. زیر سقف این سه خط قرمز، مسکو میز مذاکراتی را درباره هرچیز دیگری به سوریها ارائه کرد، مذاکراتی بدون شروط، بدون مرجع ها، بدون " ژنو ۱ " و غیر آن و نه هرگونه پیشنهاداتی که به این سقف ها ضربه می‌زند یا به حاکمیت سوریه خدشه وارد می کند یا دخالت در امور داخلی آن به شمار می رود.