منابع غربی: قطعنامه «تشکیل دولت فلسطین» به دلیل «نادیده گرفتن خواسته فرانسه» رای نمی آورد
گروه بین الملل -

هیئت فلسطینی در سازمان ملل عصر دوشنبه ۲۹-۱۲ - ۲۰۱۴ پس از اصلاح پیش نویس قطعنامه پیشین خود برای پایان اشغال این کشور توسط اسرائیل، آنرا برای ارائه به شورای امنیت سازمان ملل در روز سه شنبه آماده کردند.

به گزارشافکارنیوز؛ پیش نویس قطعنامه فلسطینیان حاوی نکات زیر است: بین المقدس شرقی پایتخت آینده کشور فلسطین خواهد بود. اسرائیل زندانیان فلسطینی را آزاد و به شهرک سازی در مناطق فلسطینی خاتمه داده و شکل قانونی دیواری را که اسرائیل در سرزمین های فلسطینی برپا داشته مشخص گردد.

در همین حال منابع غربی به پایگاه خبری واللا گفته اند که این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل رای نخواهد آورد. به گفته منابع غربی، این قطعنامه در شورای امنیت رای نمی آورد بنابراین قبل از آنکه نیازی به وتوی آمریکا باشد، قطعنامه کنار گذاشته خواهد شد.

منابع غربی مدعی هستند که «زیاده خواهی» طرف فلسطیینی علت اصلی رای نیاوردن این قطعنامه خواهد بود. همچنین به گفته آنها، طرف فلسطینی در قطعنامه نهایی خواسته های فرانسه، بریتانیا و سایر کشورها را کاملا نادیده گرفته است. به همین دلیل شانس رای آوردن این قطعنامه کاهش یافته است.

واللا، پایتخت تعیین شده فلسطین در قطعنامه نهایی یعنی بیت المقدس شرقی و ممنوعیت شهرک سازی اسرائیل از زیاده خواهی های طرف فلسطیینی عنوان کرده که شانس رای آوردن آن را در شورای امنیت کاهش داده است! عصر دوشنبه جلسه‌ای به مدت دو ساعت میان کشورهای عرب عضو سازمان ملل به دعوت اردن که عضو شورای امنیت است، تشکیل شد و همه آن‌ها از این قطعنامه حمایت کردند.

ایالات متحده که دارای حق وتو در شورای امنیت است پیش از این اعلام کرده بود که قطعنامه فلسطینیان را وتو خواهد کرد. جفری راتکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: همانطوریکه پیش از این خاطر نشان کردهایم، ما از این قطعنامه حمایت نمیکنیم، علت آن نگرانی ما و برخی دیگر از کشورها از سرنوشت صلح میان فلسطینیان واسرائیل است.