استفاده داعش از کودکان معلول ذهنی

به گزارشافکارنیوز،کارشناسان دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل اعلام کردند داعش از کودکانی که مشکل ذهنی دارند به عنوان بمب‌گذاران انتحاری و سپر انسانی استفاده می‌کنند.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، اعضا داعش کودکان ربوده شده را به عنوان برده جنسی می‌فروشند و بقیه را با دار زدن یا زنده به گور کردن می‌کشند. کودکان جوامع اقلیت آسیب‌پذیرتر هستند.

«رینیت وینتر» کارشناس دیده‌بان حقوق بشر در این باره به خبرگزاری «رویترز» گفت: «ما اخباری درباره کودکانی داریم که معلولیت ذهنی دارند و داعش از آنها به عنوان بمب‌گذار انتحاری استفاده می‌کند که به احتمال قوی بیشتر آنها درکی از این مسئله ندارند».

وی افزود: «ویدئویی وجود دارد که نشان می‌دهد کودکان ۸ ساله یا کوچکتر برای سرباز شدن آموزش می‌بینند».

رینیت وینتر یک عضو کمیته سازمان ملل درباره حقوق کودکان در ژنو به خبرنگاران گفت: «این مشکل بسیار بزرگی است. ما به شدت نگران شکنجه و قتل کودکان به ویژه کودکان متعلق به اقلیت‌ها هستیم. این جوامع به ویژه ایزدی‌ها، مسیحیان و مسلمانان شیعه در مقابل سو‌استفاده داعش آسیب‌پذیر هستند».

کارشناسانی که بر روی این گزارش کار کردهاند از مقامات عراقی درخواست کردند همه اقدامات لازم را به کار گیرند تا این کودکان تحت کنترل داعش را نجات دهند و عاملان این جنایت را محاکمه کنند.