اوباما باید به اوکراین سلاح بفرستد

به گزارش افکارنیوز، برخی سناتورهای آمریکایی با دادن اختیار به رییس جمهور آمریکا برای ارسال سلاح به اوکراین خواستار اقدام سریع اوباما برای ارسال کمک‌های نظامی بیشتر این کشور به اوکراین شدند.

به نوشته پایگاه خبری «یو اس نیوز» ماه دسامبر سال گذشته میلادی، سنای آمریکا و کاخ سفید لایحه‌ اختیار به رییس جمهور برای ارسال کمک ۳۵۰ میلیون دلاری آمریکا به ارتش اوکراین در مبارزه با جدایی‌طلبان را تصویب کردند.

اکنون دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا خواستار اقدام سریع اوباما برای حمایت از اوکراین و در راستای اجرای «یادداشت تفاهم بوداپست» هستند؛ این یادداشت تفاهم برای حفظ امنیت اوکراین به ازای توقف ساخت سلاح هسته‌ای اوکراین به توافق رسیده بود.

۱۲ نفر از اعضای کمیته خدمات نظامی سنای آمریکا روز پنج شنبه(دیروز) به خبرنگاران گفتند تحریم‌ها و کمک ۱۲۰ میلیون دلاری غیر نظامی آمریکا به اوکراین برای توقف بحران کرملین و جنگ‌‌های نیابتی آن در اوکراین کافی نبوده است.

جان مک کین، ریاست کمیته خدمات نظامی سنای آمریکا گفت «ارسال کمک‌های تسلیحاتی برای کمک به ارتش اوکراین برای روس‌ها خطر افزایش هزینه‌ها و احتمال ضرر بیشتر از ادامه این حملات را به دنبال خواهد داشت.»

به نوشته پایگاه خبری «یو اس نیوز» این کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین شامل تجهیزات ضد تانک، ماشین‌آلات راداری و نظامی است که برای مقابله با سیستم‌های راکتی، تانک‌ها و پرسنل روسیه از سوی آمریکا به اوکراین داده خواهد شد.

تعدادی از سناتورهای کنگره خواستار اقدام موثر آمریکا در این زمینه شده و افزودن در غیر این صورت اعتبار آمریکا زیر سوال خواهد رفت؛ «تام کاتن آر ارک» از اعضای کنگره با اشاره به لزوم اقدام فوری آمریکا برای ارسال کمک نظامی در راستای تفاهم نامه بوداپست با تکرار ادعاهای پیشین مقامات آمریکا مدعی شد «برای ایران که با سرعت به سوی ساخت سلاح هسته‌ای پیش می‌رود چه پیغامی می‌دهیم» و هم چنین ادامه داد «چه پیغامی از قابل اطمینان بودن وعده‌های آمریکا برای متحدانمان در خاورمیانه خواهیم داشت؟»

فرستادههای پارلمان جدید اوکراین روز پنجشنبه با سفر به واشنگتن با اعضای کنگره آمریکا دیدار و خواستار حمایت آنان از اوکراین شدند.