«تضعیف روحانی در دار و دسته نیویورکی ها»: خوشرو ۱۰۰درصد مرد ظریف در آمریکاست

گروه بین الملل -انتصاب غلامعلی خوشرو به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، یک عامل توسعه ای مهم است. واشنگتن پیش از این از صدور ویزا برای سفیر پیشین، حمید ابوطالبی خودداری کرده بود.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از المانیتور؛ تهران دارای دفتر حفاظت از منافع در سفارت پاکستان در واشنگتن است اما این دفتر توسط ساکنان دائمی ایران در آمریکا اداره می شود و نه توسط دیپلمات ها. تاثیر برخی از دیپلمات ها در آمریکا به گونه ای بوده است که برخی از دشمنان محافظه کار به آنها لقب «نیویورکی ها» داده اند. محمد جواد ظریف، مجید تخت روانچی، حسین فریدون، صادق خرازی، امیر حسین زمانی نیا و کاشم سجادپور از جمله این افراد هستند. همچنین خوشرو نیز به عنوان نیویورکی شناخته می شود.

در دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، نیویورکی ها دو دسته شدند: ظریف، زمانی نیا، فریدون و سجادپور در مرکز تحقیقات استراتژیک، اتاق فکری به رهبری روحانی و تخت روانچی و خوشرو در اتاق فکر صادق خرازی. ابوطالبی نیز گرچه در مرکز تحقیقات استرتژیک بود اما وی نه نیویورکی محسوب می شد و نه در اتاق روحانی.

منابع آگاه به المانیتور گفته بودند که ابوطالبی انتصاب وزارت امور خارجه ایران نبود. او انتخاب روحانی بود و روحانی بر انتصاب او اصرار کرد تا زمانی که مشخص شد وی قادر به اتخاذ این پست نیست.

اطلاعات در مورد برنامه های خوشرو اندک است اما یکی از منابع آگاه به المانیتور می گوید: «او برای رسیدن به نیویورک تا قبل از نوروز برنامه ریزی کرده است.

خوشرو رابطه خانوادگی خود را از طریق ازدواج پسرش با دختر فریدون محکم کرده است. با این حال او فردی در اردوگاه اصلاح طلبان است. خوشرو همچنین گفته است که رابطه خوبی با محمد خاتمی همانند ظریف و خرازی دارد.

همچنین به عنوان منبعی از درک اوضاع، خوشرو به ظریف وفادار است. او ۱۰۰درصد مرد ظریف در ایالات متحده است. بنابراین به نظر می رسد شکست نامزدی ابوطالبی، پتانسیل تضعیف دست روحانی را در مقابل قدرت رو به ظهور خرازی را دارد. همچنین در صحنه بین المللی، انتصابخوشرو نشان میدهد که تهران خود را برای دو سناریوی بالقوه آماده کرده است که هر دو بر شورای امنیت سازمان ملل تمرکز کرده اند: نظارت و هماهنگی اجرای اقداماتی مربوط به کاهش تحریم ها و برعکس آن.