اربیل - بغداد نزدیک تر از گذشته

به گزارش افکارنیوزبه نقل از الوقت _ هنوز چند ماه مانده تا نخست وزیری حیدرالعبادی در عراق یکساله شود، نخست وزیری که در اوج قدرت گیری داعش در این کشور جایگزین مافوق حزبی اش یعنی نوری مالکی شد. در زمان مذکور اما عبادی سعی نموده است تا رویه ای متفاوت و منعطف تر از نخست وزیر پیشین اتخاذ کند در این بین یکی از موضوعات مهم روابط میان اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور بود روابطی که در طول چند سال اخیر هربار به دلیل و بهانه ای متفاوت پرتنش و سرد بوده است. تعدد مصاحبه های تهاجمی بارزانی و مالکی علیه یکدیگر یکی از عوامل اثبات کننده این روابط غیردوستانه بود.

اما طی ماههای اخیر به نظر می رسد روابط میان طرفین رو به سوی تنش زدایی بوده و طرفین سعی کرده اند در زمانی که دشمن مشترک و بی رحم بنام داعش در حدفاصل آنها قرار دارد و امنیت و بود هر دو را تهدید می کند بهم نزدیک تر از قبل شوند. در همین چارچوب طی ماههای اخیر شاهد آن بوده ایم که رهبران دو طرف(بارزانی و عبادی) مصاحبه هایشان کاملا ملایم و عمدتاً آشتی جویانه و مبتنی بر تاکید بر همکاری بیشتر و کاستن از اختلافات بوده است.

دیدار اخیر این دو رهبر عرب و کرد عراقی در مونیخ و در حاشیه کنفرانس سالانه امنیتی خود مویدی بر این ادعاست. در این دیدار هم بارزانی و هم عبادی بر افزایش ارتباطات و همکاری ها و کاستن از سطح تنش تاکید داشتند. رسیدن به توافقات اولیه ای در قبال مساله بودجه در کنار توافق در مورد چگونگی صادرات نفت و استفاده از خط لوله نفتی جدید اربیل – آنکارا از جمله مهمترین گام های عملی برداشته شده میان دو طرف برای کاستن از مشکلات پیشین بوده است.

البته هنوز این توافقات نهایی نشده اند و نیز مساله چگونگی قرار گرفتن پیشمرگان کُرد در ساختار نیروهای دفاعی و نظامی عراق نامشخص است اما با این حال به نظر می رسد همچنان طرفین با توجه به واقعیات موجود در زمان فعلی و دست کم تا کوتاه مدت بر همگرایی بیشتر تاکید خواهند نمود.

در اين بين نزديكي تهران به اربيل و هم بغداد و حمايت هاي موثر ايران در حمايت از آنها در برابر حملات داعش باعث شده است تا عملاً ايران به عنوان يك نيروي موازنه دهنده و كاهنده اختلاف بين اين دو بازيگر عراقي تبديل شود و نقش سازنده تري از قبل را در اين خصوص ايفا كند. حمايت ديپلماتيك تركيه و عربستان سعودي از دولت حيدر العبادي هم مي تواند هم بطور مستقيم و هم غيرمستقيم بر بهبود روابط ميان كردها و دولت مركزي در اين كشور تاثير مثبت بگذارد. حال بايد ديد روند اين تحولات و روابط طي سال ٢ ١٥ چگونه پيش خواهد رفت و حيدر العبادي تا چه اندازه در ادامه دادن به اين وضعيت و روند ميانه روانه و همكاري جويانه موفق خواهد بود؟