گروه بین الملل -

" امنون ابراموفیتش " یکی از مشهورترین مفسران سیاسی شبکه دو تلوزیون اسرائیل از وخاومت روابط امریکا – اسرائیل در مورد موضوع اتمی ایران خبر داد. وی با استفاده از منابع مورد اعتماد تل اویو و واشنگتن گفت: " کاخ سفید و وزارت خارجه امریکا تصمیم گرفتند رابطه خود را با اسرائیل در مورد پرونده اتمی ایران کاملا و به طور نهایی قطع کند و " ووندی شرمن " مسوول مذاکره کننده امریکایی با تهران و معاون وزیر خارجه به طور نهایی از ارائه آخرین تحولات مذاکرات اتمی بین ایران وکشورهای ابرقدرت به مسوولان تل اویو خودداری کرد.

به گزارشافکارنیوز؛ در این راستا " باراک راوید " تحلیلگر امور سیاسی روزنامه هارتص به نقل از منابع سیاسی بلند پایه در اسرائیل و آمریکا نوشت: " به دنبال تنش روابط بین دولت اسرائیل و آمریکا، مسوولان آمریکایی تصمیم بر کاهش کیفی و کمی ارائه گزارش ها ی پرونده اتمی ایران و آخرین تحولات مذاکرات گروه۱ + ۵ با ایران به رژیم صهیونیستی گرفتند. " راوید " اعلام کرد مسوولانی که بر روابط این رژیم و امریکا اشرافیت دارند بر صحت این خبر تاکید می کنند.

وی ادامه داد اداره امریکا به خوبی می داند د ر این برهه از زمان بین منافع اسرائیل و آمریکا در موضوع اتمی ایران تضاد دارند. زیرا در زمانی که اوباما تمام تلاش خود را برای رسیدن به تفاهمنامه در مورد پرونده اتمی با ایران به کار گرفته است؛ نخست وزیر اسرائیل " نتانیاهو " تمام تلاش خود را برای به شکست کشاندن تفاهم بین ایران وکشورهای بزرگ به کار می گیرد و به همین علت دولت امریکا راوادار کرد تا از درز اخبار مربوط به مذاکرات اتمی ایران جلوگیری کند زیرا در هفته های اخیر امریکایی ها احساس کردند اطلاعاتی که به اسرائیل منتقل می کنند در رسانه های اسرائیلی و غربی به خصوص آمریکا منتشر می شود و این راه را یکی از راههای تخریب مذاکرات اتمی ایران توسط " نتانیاهو " می دانند.

راوید به نقل از مسوولان اسرائیلی گفت: " از طرفی امریکایی ها واهمه دارند نتانیاهو با استفاده از اطلاعات داده شده توسط واشنگتن به مذاکرات با ایران تاثیر منفی بگذارند و از طرفی دیگر از این اطلاعات به نفع حزب خود در مبارزه انتخاباتی استفاده کند. منابع آگاه اعلام کردند تصمیم اخیر آمریکا در اوج اختلاف و تنش روابط بین نخست وزیر اسرائیل و دولت امریکا در مورد سخنرانی نتانیاهو در کنگره امریکا گرفته شد. لازم به ذکر است مصاحبه " جان باینر " رئیس سنای امریکا وعضو جناح راست گرا در واشنگتن با شبکه فاکس نیوز بر شدت تنش افزود و همانند روغنی روی آتش بود.

" باینر " تاکید کرد اطلاعات در مورد تصمیم دولت آمریکا به قطع روابط با اسرائیل در مورد موضوع اتمی ایران درست است و از " رون دیرمر " سفیر اسرائیل در امریکا خواسته شد نسبت به ارتباطات جاری در برگزاری سخنرانی نتانیاهو در کنگره هیچ خبری به کاخ سفید ندهند و وی تمام تلاش خود را در کاخ سفید برای برگزاری سخنرانی نتانیاهو در کنگره به کار می گیرد.

تحلیگر اسرائیلی اعلام کرد " باینر ادعا میکند کاخ سفید را در جریان دیدار نتانیاهو گذاشته است ولی عملا " باینر " دقیقا یک ساعت بعد از بیانیه صادر شده از روزنامه، مسوولان کاخ سفید را در جریان دیدار قرار داد و " راوید " افزود: باینر با زبان خود اعتراف کرد که قضیه سخنرانی نتانیاهو را از کاخ سفید مخفی نگه داشته است. وی در دیدار تلویزیونی گفت: این امری آشکاری است که در داخل کاخ سفید کسانی مخالف نتانیاهو هستند و به همین علت فرصت مناسب دیدار وی از کاخ سفید را در شرایط کنونی مخفی نگه داشتیم زیرا ما در مقابل چالش های جدی مانند ایران قرار گرفتیم نه اسرائیل. و منافع امریکا در جهان به خصوص در خاورمیانه تهدید می شود.

وی اشاره کرد کاخ سفید و وزارت خارجه امریکا نسبت به گزارش مندرج توسط " ابراموفیتش "روزنامه نگار اسرائیلی را صریحا رد کردند و بر نکته که دولت امریکا تمام تحولات مذاکرات اتمی ایران را در اختیار اسرائیل می گذارد؛ تاکید کردند.