گروه بین الملل -

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در هفته گذشته در کنگره آمریکا گفت که کس نباید در مورد مذاکرات با ایران پیش داوری کند، چرا که تنها مذاکره کنندگان هستند که می دانند در آن چه می گذرد. اما حقیقت این است که به لطف رابطه دوستانه برخی ها با روزنامه نگاران، چارچوب توافق حاصل شده است.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از وال استریت ژورنال؛ یکی از آخرین جزئیات که روز دوشنبه منتشر شد نشان می دهد آمریکا به درخواست ایران برای محدودیت ۱۰ ساله و احتمالا ۵ساله خارج از مرحله توافقات، پاسخ مثبت داده است. پس از این مدت ایران می تواند ظرفیت عنی سازی اورانیوم خود را به هر اندازه ای که تمایل دارد، انجام دهد. همه تحریم ها برداشته خواهند شد و ایران توانایی غنی سازی اورانیوم را در مقیاس صنعتی خواهد داشت.

در روز سه شنبه، جان کری، هرگونه توافق ده ساله ای را تکذیب کرد اما او هیچ جزئیاتی را افشا نکرد.

این درحالیست که دولت آمریکا از همان ابتدا اصرا داشت که ایران نباید هیچگونه غنی سازی اورانیوم را انجام دهد. پس از آن موافقت کردند که ۵۰۰سانتریفیوژ در گردش باشد. در جولای گذشته بود که منابع نزدیک به مقامات کاخ سفید ادعا کردند که کاخ سفید با ۳هزار سانتریفیوژ موافقت کرده است. اینها درحالیست که در اکتبر روزنامه لس آنجلس تایمز اعلام کرد که جان کری سقف سانتریفیوژها را به ۴هزار عدد افزایش داده است.

اکنون اما از ۶هزار سانتریفیوژ صحبت می شود و به نظر می رسد دیگر برای دولت تعداد مهم نیست و تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته مدنظر قرار گرفته است. نکته مهم این است که ایران اجازه یافته است ظرفیت غنی سازی صنعتی خود را به جای از بین بردن، نگه دارد.