وال استریت ژورنال: گزینه نظامی روی میز اوباما، تحلیل رفته است
گروه بین الملل -

دولت اوباما، به دنبال رسیدن به توافق هسته ای با ایران تا پایان ماه مارس است. او نشانه هایی را بروز می دهد که نشان می دهد دیگر استفاده از گزینه نظامی علیه ایران را ندارد.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از وال استریت ژورنال؛ اظهارنظرهای مقامات آمریکایی حاکی از تغییر رویکرد تهدیدی پیشین اوباما برای استفاده از نیروی نظامی است. مقامات آمریکایی اکنون در مورد اینکه استفاده از گزینه نظامی تنها منجر به تحریک ایران برای توسعه سلاح های هسته ای خواهد شد، بحثو گفتگو می کنند.

یکی از مقامات ارشد آمریکایی می گوید: «با احترام به اقدام نظامی اما مذاکرات دیپلماتیک تنها راه قابل تضمین است. اقدام نظامی، تضمینی است برای به دست آوردن سلاح هسته ای توسط ایران.»

یک مقام رسمی می گوید که تهران تصمیم دارد تا تجهیزات زیرزمینی هسته ای خود را قبل از آغاز حمله هوایی آمریکا و اسرائیل جابجا سازد. در آن زمان خواهد بود که دستور ساخت بمب ها در ایران به عنوان یک ابزار دفاعی علیه حملات هوایی صادر خواهد شد. همچنین یکی دیگر از مقامات، دیدگاهی مشابه با همین نظر را دارد.

اوباما در اوایل دوران ریاست جمهوری خود گفته بود که هیچکدام از مقامات اسرائیلی و ایران، نباید تردیدی در مورد استفاده از نیروی نظامی داشته باشند. اوباما در سال ۲۰۱۲ در مصاحبه ای با مجله آتلانتیک گفت: «من فکر می کنم اسرائیل، میداند که من به عنوان رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، بلوف نمی زنم…من فکر می کنم ایران و اسرائیل به خوبی می دانند وقتی من می گویم داشتن سلاح هسته ای از سوی ایران غیرقابل پذیرش است، چه چیزی را می خواهم بگویم.»

دیپلماسی با هدف مهار برنامه هسته ای ایران، به فاز بحرانی خود در مارس وارد می شود. از سویی دیگر بنیامین نتانیاهو، برای سخنرانی در کنگره پیش از کنگره و آیپاک، آماده شده است. مقامات اسرائیلی می گویند نتانیاهو علیه برنامه هسته ای ایران صحبت خواهد کرد و خواستار برچیده شدن کامل برنامه هسته ای ایران خواهد شد.

درحالیکه مقامات ارشد آمریکایی می گویند که شانس رسیدن به توافق تا پایان ماه مارس، ۵۰ ۵۰ است، یکی از مقامات ارشد می گوید که مذاکرات در هفته های اخیر، پیشرفت قابل ملاحظه ای به دست اورده است.

مقامات آمریکایی در خبری غیررسمی اعلام کرده اند مسئله اصلی کنونی، میزان ظرفیت غنی سازی در تولید سوخته هسته ای و مدت زمان محدودیت آن و همچنین سرعت لغو تحریم ها علیه ایران است.

مقامات اروپایی و ایرانی از ۶۵۰۰سانتریفیوژ صحبت کرده اند که به ایران اجازه می دهد با حفظ ۶۵۰۰ سانتریفیوژ، برای تبدیل ارنیوم غنی شده به سوخت هسته ای اقدام کند.

مقامات آمریکایی این رقم را تایید نکرده اند اما اذعان داشته اند که ایران می تواند ظرفیت غنی سازی را حفظ کند.