به گزارش افکارنیوز، «توماس فریدمن» تحلیلگر مطرح آمریکایی طی یادداشتی که در روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» به چاپ رسیده است با انتقاد از سرمایه گذاری‌های «شلدون آدلسن»، مالک قمارخانه‌های بزرگ در آمریکا بر تقویت مواضع اسرائیل و حزب جمهوریخواه آمریکا نوشت: هرکس که در سخنرانی هفته گذشته «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا حضور داشت، شاهد حضور «شلدون آدلسن» سرمایه‌گذار معروف و حامی افراطی حزب جمهوریخواه و شخص نتانیاهو بود و البته ما می‌دانیم که هدف آدلسن از این سرمایه‌گذاری‌ها مغلوب کردن رییس جمهور اوباما و البته حفظ نتانیاهو و حزب لیکود در قدرت است.

فریدمن در این یادداشت عنوان کرد: من اطمینان دارم که آدلسن بسیار نگران اسرائیل است اما او نمی‌تواند از قدرت مالی فراوان خود چگونه استفاده کرده و در کدام قسمت باید محدودیت ایجاد کند. قدرتی که او در حال حاضر از آن بهره می برد آمریکا و اسرائیل را به سوی از بین بردن طرح ایجاد ۲ کشور مستقل در قضیه فلسطین و نیز ممنوعیت در ارسال حمایت‌های مالی از دولت خود گردان فلسطین و نیز مواجهه با ایران به جای استفاده از رویکرد دیپلماسی در حل مشکل با این کشور به پیش خواهد برد.

فریدمن در خاتمه این یادداشت با گلایه از اقدامهای آدلسن و این که استفاده از سرمایههای مالی گامی در جهت دموکراسی نبوده و مورد علاقه ملت آمریکا قرار نمیگیرد، نوشت:پول نه تنها قادر به ایجاد حلقههای پیوند بین اسرائیل و آمریکا نیست بلکه در جای خود ممکن است آمریکا و اسرائیل را حتی تهدید کند و باعث شود اسرائیل از قدرتش در آمریکا برای کمک به یک حزب و علیه رییس جمهور آمریکا استفاده کند. در این بین ممکن است یک حزب تمایلی بیشتر به اسرائیل داشته و حزب دیگر تمایلی کمتر داشته باشد . در نتیجه این مردم هستند که با این وضعیت به ورطه سقوط میافتند.