واکنش بشار به سخنان جان کری

به گزارشافکارنیوز، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در واکنش به سخنان اخیر «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا گفت: همچنان به سخنان گوش می‌دهیم و باید منتظر عمل آنها باشیم.

جان کری بالاخره بعد از گذشت چهار سال از آغاز تحولات ساختگی سوریه اعتراف کرد که برای دستیابی به راه حلی برای بحران جاری سوریه «در نهایت مجبور هستیم که با بشار اسد مذاکره کنیم».

بشار اسد پس از دیدار «علی طیب نیا» وزیر اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر در دمشق گفت: ما تنها به صدای ملت سوریه گوش ‌می‌دهیم و هر چیزی که از خارج بیاید تنها به مثابه حباب(روی آب) است.

وی با بیان اینکه «هیچ گزینه‌ای جز دفاع از وطن، در اختیار نداریم»، گفت: هر گونه تغییری در مواضع بین‌المللی به شرطی که صادقانه و عملی باشد، «مثبت» است… تغییر حقیقی در مواضع کشورها با متوقف ساختن حمایت‌های لجستیکی و سیاسی از تروریست‌ها آغاز می‌شود.

رئیس جمهور سوریه در ادامه بر لزوم تغییر رویکرد برخی کشورهای غربی و عربی در قبال تحولات سوریه تاکید کرد و افزود: تغییر مواضع کشورها با فشار کشورهای اروپایی بر کشورهای دنباله روی آنها در منطقه آغاز می‌شود.

تلویزیون الجدید لبنان نیز اعلام کرد که بشار اسد در واکنش به سخنان جان کری گفت: سخن گفتن درباره آینده رئیس جمهور سوریه از آن ملت سوریه است و همه مواضع خارجی به ما ارتباطی ندارند.

گزارش وبگاه خبری تلویزیون «المنار» حاکی است که بشار اسد در دیدار وزیر اقتصاد ایران و هیئت همراه وی گفت: حوزه اقتصاد یکی از بخش‌های جنگ علیه سوریه است که از طریق محاصره(اقتصادی) ملت سوریه و تخریب زیر ساخت‌های اصلی این کشور صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حمایت‌‌های کشورهای دوست و در رأس آنها جمهوری اسلامی ایران، نقش بزرگی در تقویت پایداری ملت سوریه داشت، به اهمیت تداوم روابط استراتژیک اقتصادی بین تهران و دمشق پرداخت و لزوم تدوین چهارچوب روشن و ابزارهای عملی برای همکاری اقتصادی بین دو کشور را خواستار شد.

از طرفی دیگر طیب نیا نیز زمینه‌های مشترک بین سوریه و جمهوری اسلامی ایران را گسترده، ریشه دار و ناگسستنی خواند و بر آمادگی کامل تهران برای انتقال تجربیاتش در زمینه‌های توسعه، تکنولوژی و مهندسی به سوریه تاکید کرد.

وزیر اقتصاد ایران با بیان اینکه تهران به ایستادگی در کنار ملت و دولت سوریه ایمان دارد، دمشق را همواره طرف اصلی رویارویی با طرحهای صهیونیستی در منطقه خواند و افزود: پیروزی (دمشق) در مقابله با جنگ تروریستی (جاری)، عامل اصلی بازگشت امنیت و آرامش به کشورهای منطقه (خاورمیانه) به شمار میرود.