پترائوس: سلیمانی دشمنی شایسته است

به گزارشافکارنیوز،پولیتیکو اظهار کرد: " دیوید پترائوس " مدیر کل سابق سیا گفت که داعش بزرگترین تهدیدی نیست که آمریکا در عراق با آن مواجه است.

وی افزود: در واقع، استدلال من این است که مهمترین تهدیدی که ثبات طولانی مدت عراق و توازن گسترده منطقه‌ای را تهدید می‌کند داعش نیست بلکه شبه نظامیان شیعه است که مورد حمایت و گاهی تحت راهبری ایران هستند.

وی که این اظهارات را به صورت مکتوب برای " لیز سلای " رئیس دفتر بیروت واشنگتن پست ارسال کرده بود، تاکید کرد: رژیم ایران در نهایت بخشی از مشکل و نه راه حل خواهد بود.

ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا گفت که عراق نیازمند تمام عناصری است که بخشی از کمپین مقابله با شورش در جریان گسیل نیروهای آمریکایی به عراق در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ بوده است.

وی هشدار داد که بیرون راندن داعش از عراق ممکن است که باعثتقویت شبه نظامیان مورد حمایت ایران شده و به قدرتمندترین نیرو در این کشور تبدیل شوند که برای منافع منطقه‌‌ای آمریکا مضر است.

پترائوس گفت که دارای " چندین تفکر " درباره حضور " قاسم سلیمانی " فرمانده نیروهای قدس ایران در عراق است اما بخش عمده‌ای از آنها احتمالا برای انتشار در روزنامه‌های عمومی مناسب نیست.

وی گفت: چیزی که من می‌توانم بگویم این است که وی فردی بسیار توانمند و مدبر و دشمنی شایسته است. وی بازی خود را به خوبی انجام می‌دهد اما این بازی طولانی است پس اجازه دهید ببنیم حوادثچگونه به پیش می‌رود.

کاخ سفید روز دوشنبه تایید کرد که دولت آمریکا در حال مشاروه با پترائوس برای ارائه مشاوره درباره چگونگی مقابله با تهدیدات داعش است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: زمانی که موضوع به شرایط امنیتی در عراق می‌رسد من معتقدم که وی[پترائوس] کارشناس قابلی است. بنابراین این برای مقامات دولتی ارشد منطقی است که به صورت موردی با وی رایزنی کنند.

همچنین پترائوس نگرانی خود از اوضاع در سوریه را ابراز داشت و اوضاع در این کشور را یک " چرنوبیل ژئوپلیتیکی " توصیف کرد.

وی گفت: تا زمانی که بحران در سوریه متوقف نشود، این بحران به تشعشع رادیواکتیو ایدئوژی افراطی گری و بی ثباتی در سرتاسر منطقه ادامه خواهد داد.