شک و تردید در علت سقوط هواپیمای شرکت لوفت هانزا
گروه اجتماعی

- سقوط هواپیمای ایرباس آلمانی در نخستین روزهای بهار وعمدی بودن آن از سوی کمک خلبان سوالات فراوانی را برای خانواده قربانیان و همچنین افکار عمومی در جهان به وجود آورده است.

به گزارشافکارنیوز،مقامات آلمانی و همچنین مسوولان شرکت لوفت هانزا، بارها اعلام کرده اند که کمک خلبان ۲۷ ساله در روز پرواز مورد نظر، شرایط پرواز را نداشته و به لحاظ روحی و روانی مشکلاتی داشته است.
حتی نامزد لوبیتس مدعی شده که اخیراً به وی گفته کاری خواهد کرد که نامش تاریخی شود و از شنیدن نام او همه بترسند. در گزارش‌ها همچنین آمده که این کمک‌خلبان به لحاظ بینایی مشکلاتی داشته و بیماری روانی و بینایی‌اش را از کارفرمایان خود مخفی می‌کرده است.
نکته عجیب در ادعاهای مطرح شده این است که آیا واقعا شرکت های هواپیمایی این چنین آسان سهل انگاری کرده و سلامت جسمی و روانی کارمندان و به ویژه خلبانان و کمک خلبانان را نادیده می گیرند؟

کاپیتان سیروس باهری به عنوان یکی از خلبان قدیمی و پرسابقه کشور درباره چگونگی کنترل سلامت جسمی و روانی خلبانان و کمک خلبانان می گوید: بر اساس قوانین حاکم بر هواپیمایی هر کشور، هر شش ماه یکبار کادر پرواز به ویژه خلبان و کمک خلبان مورد معاینات کلی قرار می گیرند و سلامت آنها از هر نظر باید تایید شود بنابراین هرگونه ایراد در سلامت روحی و روانی افراد سبب می شود که اجازه انجام پرواز به آنها داده نشود.

وی تصریح می کند: در شرکت های بزرگ هواپیمایی نیز روزانه پزشک مقیم در محل کار حضور دارد و کادر پرواز اعم از خلبان، کمک خلبان و مهمانداران قبل از پرواز برای معاینات جزیی مانند سردرد، سرماخوردگی، تب، لرز و… می توانند به وی مراجعه کرده و مورد معاینه و درمان قرار گیرند.
وی ادامه می دهد: بسیار تعجب می کنم وقتی گفته می شود فردی با این همه بیماری روحی و جسمی در کادر پرواز حضور داشته است و از شرکتی مانند لوفت هانزا که دارای بالاترین سطح استانداردها و قوانین است، بسیار بعید است چنین فردی را مورد معاینه و ارزیابی قرار نداده باشد.
وی تاکید می کند: دید چشم ها در پرواز از موارد بسیار مهم است و این که پزشکان متوجه این ضعف جسمی کمک خلبان نشده اند، بسیار بعید است.

به گفته کاپیتان باهری، به موارد مطرح شده در مورد سلامت کمک خلبان آلمانی باید با دیده شک نگریست زیرا سازمان هواپیمایی آلمان قوانین و ضوابط را بسیار جدی دنبال می کند و بسیار بعید است که موارد و مشکلات جسمی و روحی خلبان و کمکش با دیده اغماض نگریسته و اجازه پرواز برای آنها صادر شود.

وی بیان می کند: گاهی اوقات دیده شده پس از سقوط هواپیما برخی از شرکت ها برای حفظ آبروی خود و ممانعت از مشکلات احتمالی در آینده تمام تقصیرها را به گردن خلبان انداخته و خطای انسانی را عامل اصلی اعلام کنند حال باید در مورد این سانحه منتظر اعلام نتایج بررسی های بیشتر بود و باید گفت هنوز برای اعلام نظر قطعی دلیل سقوط بسیار زود است.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت بررسی سلامت کادر پرواز در کشورمان چگونه است، توضیح می دهد: خوشبختانه سازمان هواپیمایی کشوری روی قوانین و اجرای مستمر و دقیق آنها نظارت کامل و همه جانبه دارد و به طور مرتب بازدیدها انجام و گواهینامه خلبانان و.. را با سختگیری کنترل می کند؛ همچنین وضعیت سلامت روحی و روانی کادر پرواز جزو موارد مهم و با اهمیت از سوی این سازمان تلقی شده و به صورت مستمر و هر شش ماه یکبار کنترل می شود.
سرتیپ خلبان باهری می افزاید: در چند روز گذشته بارها اعلام شد که قوانین باید تغییر کرده و خلبان و یا کمک خلبان نباید در کابین تنها باشند و در صورت لزوم یکی از مهمانداران باید به جای آنها در کابین حاضر شود، این مساله امکان پذیر نبوده و نتیجه مثبتی نخواهد داشت زیرا چگونه یک مهماندار حداکثر با ۱۵-۲۰ سال سابقه می تواند بر کار یک خلبان با ۳۰-۳۵ سال سابقه نظارت کند.
وی ادامه می دهد: مهمانداران تا حدود جزیی با کار پرواز آشنا بوده و به طور کامل نمی توانند مانع از وقوع حوادثاحتمالی این چنینی شوند زیرا ریزه کاری های پرواز را نمی دانند.
وی تاکید می کند: حادثه ایرباس آلمانی باید سرلوحه مسوولان هواپیمایی در سراسر جهان قرار گیرد و سلامت روحی و روانی کادر پرواز را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و با ایجاد امکانات رفاهی، افزایش میزان حقوق و… شرایطی را فراهم آورند تا افراد دچار مشکل نشوند.
این خلبان با تجربه در پایان خاطر نشان می کند: هواپیمایی کشوری ما در دنیا از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است و تمامی قوانین و ضوابط در آن به خوبی کنترل شده و نظارتها به صورت کامل اعمال می شود.