به گزارش افکارنیوزبه نقل از الوقت _ محمداشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان در راس هیأت بلندپایه صدنفری متشکل از تاجران بخش خصوصی و دیپلمات‌ها، به ایران سفر کرده است. این سفر از زوایای مختلف قابل ارزیابی می‌باشد: یکی از این نکات بحثزمان‌بندی این سفر می‌باشد؛ چراکه در وضعیت فعلی چه به لحاظ وضعیت داخلی افغانستان و چه وضعیت خارجی مسائل قابل تاملی وجود دارد: از لحاظ داخلی، ‌ وضعیت فرسایشی و چالش‌زای انتخاب کابینه به جایی رسیده که مجلس افغانستان یک روز قبل از این سفر به وزرای پیشنهادی رأی اعتماد داده است. نکته دیگر در خصوص حمله تروریستی جلال‌آباد که آن هم یک روز قبل از این سفر رخ داده می‌باشد که بیش از ٣ کشته و ١ زخمی بر جا گذاشته است. گروه طالبان به دلیل شدت بالای تلفات غیرنظامی در این حمله مسئولیت این حمله را قبول نکرده و حتی آن را محکوم کرده است. بر عهده گرفتن این حمله از سوی داعش دلالت بر موج تازه‌ای از خشونت در افغانستان دارد.

از منظر خارجی، اشرف غنی زمانی راهی تهران شده که اخبار مربوط به تجاوز نظامی عربستان به یمن در صدر رسانه‌هاست. در این راستا سفر اشرف غنی به تهران به معنای تقویت محور دیپلماسی ایران در منطقه و به خصوص وضعیت یمن است. البته دفتر ریاست جمهوری افغانستان و رسانه‌های این کشور سعی کرده‌اند این سفر بیشتر در یک سکوت خبری انجام شود تا حساسیت زیادی نسبت به آن ایجاد نشود اما سفر رئیس‌جمهور افغانستان به ایران در این شرایط معنای روشنی از توجه به محور دیپلماسی ایران دارد.

نکته دیگر اینکه این سفر بعد از دوبار تأخیر، در حالی انجام شد که اشرف غنی قبلا به کشورهای پاکستان، عربستان سعودی، چین و امارات متحده عربی سفر کرده است. تمرکز اشرف غنی بر مذاکره با طالبان موجد سفرهای مزبور به خصوص عربستان سعودی و امارات متحده عربی بوده است. حمایت افغانستان از عربستان سعودی در حمله به یمن، به‌دلیل انتظاری است که دولت اشرف غنی از عربستان در جذب طالبان دارد. این استراتژی منطقه‌ای اشرف غنی موانعی در داخل و خارج از افغانستان داشته است، همچنانکه انتقاد شدید محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی، در مورد حمایت از عربستان در حمله به یمن، را به دنبال داشته است. از همین رو به دلیل درگیری عربستان در جنگ با یمن امکان ایفای نقش میانجیگرایانه عربستان در روابط دولت اشرف غنی با طالبان حداقل در کوتاه‌مدت دور از انتظار می‌نماید.

از سوی دیگر، رقیب منطقه‌ای عربستان ‌سعودی، یعنی ایران، در شرایط بهتری، برای افغانستان قرار دارد. توافق هسته‌ای احتمالی تنش‌ها را در روابط ایران و آمریکا حداقل در موضوع هسته‌ای کاهش داده است. آمریکا بزرگ‌ترین شریک افغانستان است و کاهش تنش در روابط دو کشور، افغانستان را ترغیب می‌کند روابط استراتژیک بهتری با ایران داشته باشد و در معادلات منطقه‌ای نقش بیشتری برای ایران در نظر بگیرد.

به علاوه اين سفر از زاويه روابط دوجانبه نيز از اهميت زيادي برخوردار است. در اين خصوص پديدهاي به عنوان مهاجران غير قانوني قابل اشاره ميباشد. توافق بر سر ثبت نام و ساماندهي اين مهاجران ميتواند زودتر به اين معضل اجتماعي پايان دهد. مبارزه با افراطگرايي جدا از عزم منطقهاي، انتظاري است كه ايران همواره از همسايه شرقي خود داشته است. افغانستان در اين سالها، نتوانسته از كشت موادمخدر در كشور خود جلوگيري بهعمل آورد. مبارزه با كشت مواد مخدر درخواستي است كه دولت ايران از آقاي اشرف غني دارد. مبارزه با موادمخدر و افراطگرايي ايجاب ميكند، دو كشور همكاريهاي اطلاعاتي و امنيتي بيشتري را مدنظر داشته باشند. در مجموع شرايط خاص داخلي و خارجي فعلي موجب شده كه اين سفر از زواياي مختلفي مورد توجه قرار گيرد كه پيام اصلي آن نيز اذعان به افزايش نقش ديپلماسيمحور ايران در حل معضلات منطقهاي مي باشد.