توافق هسته ای با ایران با توافق کره شمالی تفاوت خواهد داشت

به گزارش افکارنیوز، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: «ماری هارف» با بیان این مطلب در ادامه افزود: توافق نهایی با ایران اساسا با قراردادی که با کره شمالی برای متوقف کردن فعالیت های هسته ای پیونگ یانگ به توافق رسید و سپس لغو شد متفاوت خواهد بود.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، محدودیت ها، بازرسی ها و اقدامات راستی آزمایی که به موجب توافق جامع هسته ای، متوجه ایران خواهد شد با آنچه که در دهه ۱۹۹۰ و دهه ۲۰۰۰ متوجه کره شمالی بود تفاوت دارد.

هارف از پاسخ دادن به پرسشی در این خصوص که گفته می شود کره شمالی هم اکنون ۲۰ کلاهک هسته ای دارد و تونایی این را نیز دارد که ظرف یک سال آینده تعداد کلاهک های هسته ای خود را دو برابر کند، اجتناب کرد.

کره شمالی بعد از آنکه در اوایل دهه ۲۰۰۰ اقدام به نقض توافق انجام شده کرد در سال های ۲۰۰۶،۲۰۰۹، و ۲۰۱۲ نیز اقدام به آزمایش های هسته ای کرد که همین اقدام فشارها بر ای کشور را افزایش داد.

در همین رابطه طی روزهای گذشته «سیدی سیلر» نماینده آمریکا در مذاکرات شش جانبه به کره شمالی توصیه کرد که با عبرت گرفتن از مذاکرات هسته ای ایران تنش های خود با کشورهای دیگر را حل کند.

نماینده ایالات متحده در مذاکرات شش جانبه، علاوه بر ایران به کوبا و میانمار نیز به عنوان دیگر نمونه‌هایی اشاره کرده که واشنگتن حاضر به تعامل و مذاکره با آنهاست.

گفت‌وگوهای شش‌ جانبه، که با حضور نمایندگان کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن، چین، آمریکا و روسیه برای حل و متوقف کردن برنامه های هسته ای کره شمالی انجام می‌شود، آخرین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی صورت گرفت.

سیلر در جریان سخنانی در مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در واشنگتن، عنوان داشت که نشانه‌ای وجود ندارد که کره شمالی درسی از مذاکرات اتمی اخیر با ایران گرفته باشد؛ زیرا اگر غیر از این بود پیش از آنها می توانستیم نشانه های از آن را مشاهده کنیم.

این دیپلمات آمریکایی گفته است واشنگتتن در حقیقت در پی نوع دیگری از مذاکرات با کره شمالی است.

به گفته وی باید برنامه اتمی و آزمایش‌ های موشکی خود را برای گفتگوها متوقف کند، تا مذاکرات ممکن شود.

لازم به ذکر است آخرین مذاکره رسمی میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ نیز به سه سال پیش باز می‌گردد که در جریان آن توافقی میان دو طرف حاصل شد.

توافقی که بر پایه آن قرار بود کره شمالی مواد غذایی و مایحتاج اولیه زندگی از آمریکا دریافت کند و در مقابل برنامه اتمی خود را متوقف کند اما این توافق با آزمایش موشکی کره شمالی در سال ۲۰۱۲ و سومین آزمایش اتمی که چند ماه بعد از آن انجام گرفت، از اعتبار ساقط شد.