همکاری تهران و آنکارا برای حل بحرانهای منطقه بسیار مهم است

به گزارش افکارنیوز، نشست «روابط استراتژیک ایران و ترکیه در پرتو تحولات منطقه ای» با همت مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه ترکیه(ORSAM) و پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه ایران در محل این پژوهشکده برگزار شد.

«مسوت اوزان» کارشناس ترکدر این نشست با اشاره به تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه در سال های اخیر گفت: شاهد ظهور فاکتورهای جدید در خاورمیانه هستیم که آینده برخی کشورها در ابهام فرو رفته است.

وی از دیگر چالش ها و نگرانی های ایجاد شده در منطقه در پی تحولات اخیر را ایجاد نگرانی های امنیتی و طایفه گرایانه خواند که برای مقابله با این تهدیدات و چالش ها و ایجاد ثبات نیاز به همکاری کشورهای منطقه است.

اوزان همچنین همکاری ایران و ترکیه به عنوان دو قدرت منطقه ای را در این راستا مهم ارزیابی کرد.

دکتر حمید احمدی استاد دانشگاه تهرانکه از دیگر سخنرانان این همایش بود در این خصوص گفت: بحران های منطقه آسیب زیادی به روابط ایران و ترکیه وارد کرده است.

این استاد دانشگاه تهران مشکل کنونی موجود کشورهای منطقه را تعریف نظم منطقه ای دانست که مشخص شود آیا مبنای منطق آن توازن قوا خواهد بود یا احترام به مرزها.

پژوهشکده مطالعات خاورمیانه

احمدی ایران و عربستان را در کانون تحولات کنونی خاورمیانه دانسته و گفت: زمانی مصر هم بازیگر مهمی بود اما اکنون به خاطر مشکلات داخلی به حاشیه رفته و بازیگر قوی نیست.

به اعتقاد وی ایران خود را رهبر جهان اسلام می داند و در میان شیعیان منطقه و فلسطین نفوذ دارد و این در حالی است که عربستان هم خود را رهبر جهان اسلام می داند و نفوذی در میان اسلام گراهای سلفی و میانه رو دار در منطقه دارد

وی از دیگر بازیگران کنونی منطقه را ترکیه دانست و گفت: اردوغان و دولت او منافعی در کشورهای عرب و آسیای مرکزی دارند که آنها را پیگیری می کنند و در عین حال در تحولات جاری منطقه به نوعی خود را به حاشیه کشیده اند.

احمدی سه کشور ایران، ترکیه و عربستان را صاحب نفوذ در حوزه هایی در منطقه خواند و در عین حال تاکید کرد: عربستان با برخی سلفی ها اختلاف نظر دارد و ترکیه هم که در آسیای میانه به دنبال ایجاد هویت واحد بوده است مخالفانی دارد.

وی موضوعات شیعه و سنی را بزرگترین چالش پیش روی منطقه خوانده و گفت: شیعیان در این منطقه از جمله پاکستان، عربستان، بحرین، احساس می کنند که مورد تهدید اکثریت واقع شده اند و در جهان اسلام به رسمیت شناخته نشده اند که این مشکلات باید حل شود.

وی گفت: در چنین شرایطی طبیعی است که شیعیان به دنبال یک حامی مثل ایران باشند.

احمدی تصریح کرد: ترکیه می تواند در حل مشکلات شیعه و سنی نقش تاریخی ایفا کند بطوریکه اردوغان به جای نادیده گرفتن غیرمستقیم شیعیان باید آنها را به رسمیت بشناسد.

وی در عین حال تاکید کرد: چنین اقدامی باید از سوی ایران و عربستان هم به رسمیت شناخته شود.

«رضا هاکان تکین» سفیر ترکیه در ایرانهم که در همایش حضور داشت دقایقی را درباره این موضوع صحبت کرد.

مرکز خاورمیانه

وی گفت: ۴ سال است که منطقه خاورمیانه دوره گذار خونینی را سپری می کند که امیدواریم با گسترش همکاری ها این دوره کوتاه شود.

وی تصریح کرد: افزایش ماهیت طایفه گرایانه تحولات سال های اخیر منطقه در حال مسموم کردن خاورمیانه است.

سفیر ترکیه همکاری ایران و ترکیه را برای عبور از این دوران بسیار مهم ارزیابی کرد و در عین حال گفت هر چند این کار در عمل بسیار سخت است.