پیام آمریکا به شورای امنیت: اول ایران، سپس صلح خاورمیانه
گروه بین الملل -

فارین پالیسی می نویسد که آمریکا فرانسه و دیگر متحدان خود را تحت فشار قرار داده است که تا زمانی که مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسیده است، از ارائه هرگونه طرحی برای صلح فلسطین - اسرائیل در سازمان ملل جلوگیری کنند.

به گزارشافکارنیوز؛ تاخیر آمریکا در این زمینه تا پیش از این گزارش نشده بود. این موضوع چند هفته پس از اظهارات لوران فابیوس که از ارائه جدول زمانی ثابت برای حل و فصل سیاسی اختلاف اسرائیل و فلسطین صحبت کرده بود، اتفاق می افتد.

به گفته منابع دیپلماتیک، جان کری از همتای فرانسوی خود درخواست کرده است تا زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای تا پایان ماه ژوئن یا حتی بعد از آن با توجه به معامله دولت آمریکا و کنگره دست نگه دارد.

یکی از منابع دیپلماتیک نزدیک به مذاکرات می گوید که آمریکایی ها تاکنون زمان دقیقی را به فرانسه و دیگر متحدان خود برای ارائه این جدول زمانی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه نکرده است.

ایلان گلدنبرگ، عضو سابق تیم خاورمیانه اوباما می گوید: «برای من روشن است که تیم اوباما درحال حاضر هیچ علاقه ای برای حل و فصل این موضوع ندارد.»

ادگار واسکز، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا به فارین پالیسی گفته است که در این زمینه هیچگونه تصمیم گیری نشدهاست: «ما درحال کار با متحدان خود از جمله فرانسه برای پیشبرد چشم انداز راه حل میان این دو دولت هستیم، یک افق امید برای اسرائیل و فلسطین ارائه خواهیم کرد و علیرغم تمامی مخالفت ها برای تضعیف، تلاشمان در جهت رسیدن به هدف قرار دارد.»

گلدنبرگ گرچه معتقد است دولت اوباما به طور واقعی به دنبال عمل در ترویج راه حل میان دو کشور است اما شک دارد که در ایالات متحده زمان صحیح را برای پیشرفت معین شده باشد.

یک دیپلمات ارشد غربی نیز گفته است: «فرانسه مشتاق به پیشبرد این موضوع است اما آمریکایی ها به فرانسه گفته اند که باید صبر کنند؛ چرا که شما نمی تواند انتقاد اسرائیلی ها را در یک زمان مشابه بر سر دو برنامه عمده داشته باشید.»