زنان در حزب‌الله چه فعالیت‌هایی می‌کنند

به گزارشافکارنیوز، خانم عفاف حکیم؛ مشاور سید حسن نصرالله(دبیرکل حزب‌الله لبنان) در امور بانوان و خانواده، رییس شورای مرکزی زنان حزب‌الله لبنان و از فعالان سیاسی لبنان است، به شرح فعالیت‌های این دفتر و برنامه‌های آن برای زنان لبنانی پرداخته است. هرچند تمایل داشتیم مبسوط‌تر با وضعیت زنان در لبنان و همچنین وضعیت زنان حزب‌الله، بیشتر آشنا شویم، اما….

– خانم عفاف حکیم لطفاً برای شروع گفتگو کمی در مورد خودتان بگویید و این‌که از چه زمانی مشغول به فعالیت در حزب‌الله لبنان شدید؟

سلام علیکم. عفاف حکیم مسئول و نماینده دبیرکل محترم حزب‌الله لبنان؛ جنای آقای سید حسن نصرالله، در امور بانوان هستم. حدود ۲۵ سال هست که توفیق دارم در این حوزه خدمتگزار جامعه زنان حزب‌الله لبنان باشم.

– دفتر امور زنان در حزب‌الله لبنان از چه زمانی آغاز به کار کرده و اساساً با چه هدفی تأسیس شده است؟

دفتر امور بانوان در زمانی که شهید بزرگوار سید عباس موسوی به عنوان دبیرکل حزب‌الله بودند فعالیت خود را آغاز کرد. از آن‌جایی‌که حزب‌الله آرمان‌ها و رهنمودهای امام خمینی(ره) و بعد از ایشان مقام معظم رهبری را سرلوحه فعالیت‌های خودش قرار داده است، در حوزه زنان هم جایگاه و نقش زن مسلمان برای ما مطابق با این اندیشه‌های ناب اسلامی ترسیم شده و ما به این باور رسیده‌ایم که حضور یک زن مسلمان مجاهد در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی نقش به‌سزای خواهد داشت. با این هدف و با الگو قرار دادن مجاهدت‌های بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س) کار را شروع کردیم.

– در حال حاضر عمده فعالیت‌های این دفتر در چه زمینه‌هایی است و چه اقداماتی برای زنان لبنانی صورت می‌دهید؟

دفتر امور بانوان حزب‌الله تلاش می‌کند تا زمینه را برای فعالیت زنان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی و اجتماعی فراهم کند؛ یعنی در راستای تبیین نقش اصیل زن مسلمان قدم بر می‌دارد.

در حوزه‌های فرهنگی با ایجاد کانون‌های فرهنگی و جذب زنان علاقه‌مند، به ارتقاء سطح فرهنگی این گروه مبادرت دارد. همین‌طور در سطوح آموزشی فعالیت‌های چشمگیری داشته است و حضور زنانی که با اندیشه حزب‌الله در سطح دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه علم‌آموزی می‌کنند، نقطه عطفی است در بالا بردن سطح دانش و توانمندی بانوان حزب‌الله.

در سطوح مختلف اجتماعی هم می‌توان به حضور زنان مقاومت در سرپرستی ایتام شهدا و ساماندهی آن‌ها اشاره کرد و نقش بسیار اصیلی که زنان حزب‌الله در این کانون‌های اجتماعی دارند غیر قابل اغماض است.

– جامعه هدف فعالیت‌های این دفتر، آیا صرفاً زنان عضو حزب‌الله است؟ یا دیگر زنان لبنانی را نیز شامل می‌شود و برای آنها هم برنامه‌هایی در نظر دارید؟

درست است که بانوان عضو حزب‌الله جامعه هدف ما هستند؛ یعنی بانوانی که علاقه‌مندند و به نوعی عضو دفتر بانوان حزب‌الله می‌شوند، در مسائل فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و … مشارکت دارند و آموزش می‌بینند، ولی این به این معنا نیست که سایر زنان عزیز لبنانی امکان حضور در هیئت‌ها و کانون‌های فرهنگی، مذهبی، آموزشی و… بانوان حزب‌الله را نداشته باشند. مشارکت زنان لبنانی به‌حمدلله در عرصه‌های مختلف جبهه فرهنگی در خور توجه است و دفتر بانوان حزب‌الله برنامه‌هایی در راستای همگرایی بیشتر زنان اجرایی کرده است.

– خانم حکیم طی تعاملاتی که شما تاکنون با آقای سید حسن نصرالله داشته‌اید، نگاه دبیرکل حزب‌الله لبنان به زنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؛ چه شاخصه‌هایی در دیدگاه ایشان وجود دارد؟ موضع‌گیری ایشان نسبت به حضور اجتماعی و نقش‌های خانگی زنان چیست؟

همان‌طور که قبلاً هم عرض کردم حزب‌الله راه خودش را از مکتبی که امام خمینی(ره) در انقلاب عظیم ایران اسلامی ایجاد کرد، منبعثمی‌داند و در همه عرصه‌ها اندیشه‌های ناب اسلامی امام خمینی(ره) را سرلوحه فعالیت‌های خودش قرار داده است. جناب آقای سید حسن نصراالله هم به عنوان دبیرکل حزب‌الله لبنان، در موضوع زنان رویکردی جدای از رویکرد امام خمینی(ره) ندارند؛ یعنی حضور اجتماعی مناسب و در شأن زنان در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی، پشتیبانی و درمانی مورد تأکید ایشان است. هرچند اولویت با حفظ جایگاه نهاد مقدس خانواده است و موضع‌گیری ایشان در عرصه‌های مختلف حضور زنان، با حفظ و ارتقاء نقش بی‌بدیل خانواده تعریف می‌شود؛ چراکه اصولاً فرزندان مقاومت و انسان‌های شهادت‌طلب و ظلم‌ستیز در دامان مادران فداکار و پایبند به ارزش‌های مکتب اسلام پرورش می‌یابند.

– به عنوان مسئول امور بانوان حزب‌الله لبنان عمده مشکلات و مسائل زنان لبنانی را چه می‌دانید؟

آنچه مسلم است این است زنان حزب‌الله با تمام توان خود با توجه به منویات جناب سید حسن نصرالله؛ دبیرکل محترم حزب‌الله، و همین‌طور رهبر و مقتدای ما حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(حفظه الله) مسیر ترسیم‌شده توسط مکتب اسلام را سرلوحه همه فعالیت‌های خودش قرار داده است و دشمن اسرائیلی و آمریکایی هم همه تلاش خود را برای نابودی این فرهنگ اسلامی به‌کار می‌بندد، ولی با همه مشکلات، زنان حزب‌الله در دانشگاه‌های کشور و دانشگاه‌های مهم دنیا و در محافل و مجامع و اجلاس‌های بین‌المللی، حضور فعال و پررنگی دارند و با سلاح علم و ایمان و حفظ ارزش‌های بی‌بدیلی که مکتب اسلام به جایگاه زن داده است، مجاهدت می‌کنند و دفاع از آرمان‌های حزب‌الله را سرلوحه خود قرار داده‌اند.